지난 2020년은 6・25 발발 70주년이었다. 이제 평화통일을 위해서 다방면에 걸쳐 준비가 필요한 때이다. 본고에서는 통일의 주역이 될 다음 세대 학생들이 남북통일을 어떻게 인식하는지 살펴보기 위한 연구이다. 먼저 교과서 서술 내용을 분석하고, 통일부와 교육부에서 실시한 ‘학교통일교육 실태조사보고서’를 살펴보았다. 분석 결과 교과서에서는 통일의 당위성을 주로 경제적 요인에 두고 있었으나 학생들은 경제적 요인을 통일을 저해하는 것으로 보고 있었다. 학생들은 통일 한국의 이미지에 대한 설명을 듣거나 실제 현재 북한의 생활 모습 등을 배우기 원했다. 향후 이러한 학생들의 요구사항을 반영하여 교과서를 집필한다면 학생들은 보다 긍정적으로 통일한국을 인식할 것이며 북한에 대한 인식도 개선될 것으로 기대한다.2020 is the 70th anniversary of the Korean War. This is the time when various preparations for unification are necessary. In this paper, I analyzed textbook descriptions to see how students of the next generation, who are the protagonists of reunification, perceive unification, and reviewed the survey report on school unification education conducted by the Ministry of Unification and Education. As a result, in the textbooks, the necessity of unification wrote on the economic factor, but the students understood the economic factor as hindering the unification. On the other hand, students wanted to learn about the real life of unified Korea and North Korea. In the future, if textbooks are written reflecting the needs of these students, students will be more positively aware of the unified Korea and expect to improve their perception of North Korea.