도덕판단 과정에서 나타나는 도덕적 가치의 경로와 위계를 밝히는 것을 목적으로 네트워크 분석 방법을 사용했다. 분석을 위한 데이터는 서울 소재 S대학의 3학년 대학생 83명으로부터 추출했다. 도덕판단에서의 도덕적 가치 데이터를 확보하기 위해서 하인츠 딜레마를 사용했다. 학생들은 3단계에 걸쳐서 자신의 도덕판단과 관련된 도덕적 가치를 제시했다. 분석결과 도덕판단에 사용되는 도덕적 가치의 경로를 발견했고, 해당 도덕적 가치의 위계를 확인했다. 본 연구의 결과는 도덕과 교육의 핵심이 도덕적 가치를 선정하는 과정, 도덕과 교육과정에서의 덕목 선정 등에 활용될 수 있다. 그리고 인공지능의 도덕적 판단력 연구에 필요한 핵심 데이터를 제공하는 의의가 있다.
Network analysis methods were used to reveal the path and hierarchy of moral values that emerged during the process of moral judgment. Data for the analysis were extracted from 83 third-year college students at S University in Seoul. Heinz's Dilemma was used to obtain data on moral values in moral judgments. In three stages, the students presented moral values related to their moral judgment. The analysis found a path of moral value used for moral judgment and identified the hierarchy of moral values. The results of this study can be used in the process of selecting moral values at the core of morality and education and in the selection of virtues in morality and curriculum. It is also meant to provide key data for the study of moral judgment of artificial intelligence.