최근 코로나19로 인한 이동의 제한은 인간 본능 행위의 하나인 여행과 관광의 감소로 이어져 코로나 블루의 현상이 나타나고 있다. 코로나 블루란 코로나 19 감염병 예방을 위하여 외부출입을 자제하고 대부분 집안에서 업무를 해결하거나 외부인과의 접촉을 자제하는 상황에서 축적된 스트레스 상황을 의미하는 것으로 인간의 본능인 이동의 제한으로 인한 우울한 감정을 의미한다. 인지속가능한 관광은 관광개발로 인한 경제적 효과보다는 관광지 자연환경의 독특한 분위기와 관광자원 자체의 차별화된 매력을 유지시키는 것을 목적으로 관광자원을 있는 그대로 보존하고 환경 훼손을 최소화하는 것을 중시하는 환경 친화적인 생태관광임과 동시에 농어촌, 산촌을 관광 대상으로 하는 녹색관광이며, 관광객의 책임과 윤리를 강조하는 특성이 있다.
The crisis of the COVID-19 has beat to the world tourism market and rolled as threat factor to national and global tourism industry. The concept of the Tourism can built on the human being's travelling but tourists can not travel easily as before COVID-19. In order to make people travel as normal life factor, it needs develop new normal travel contents which can be continue no matter the situation is. The purpose of this study is on analyze of the newly developed healing rural tourism products from the Rural development administration, and suggest the methods of sustainable healing rural tourism products.