단일 관광자원과 관광대상이 아닌 다수의 관광자원과 관광대상으로부터 만들어진 관광지는 유형성, 특성, 명소성, 접근성, 인지성, 그리고 연계성을 기반으로 하여 더욱 매력적인 관광목적지를 만들게 되기 때문에 본 연구는 첫째, 조사기간의 계절적 한계와 지역별 구분화에 명확성을 기하지 못한 점 때문에 조사대상의 다양성과 표본 확장성의 한계가 있었다. 따라서 공감대 형성이 가능한 관광목적지에 대한 다양한 표본을 가지고 후속 연구가 진행되었으면 한다. 둘째, 관광목적지에 대한 다양한 표본 집단의 특성을 파악하는 어려움이 있었다. 따라서 주요 특성 파악이 이루어진 상태에서 후속 연구가 진행되었으면 한다. 셋째, 관광객의 관광행동에 영향을 미치는 요인에 관한 선행연구를 체계적으로 검토하는데 부족함이 있었다. 따라서 그 요인들을 관광목적지 마케팅에 적용하여 후속 연구가 이루어졌으면 한다. 향후 위 한계점들을 고려한 조사와 분석이 이루어져 일반성을 지닌 연구 결론이 이루어지기를 기대한다
General effects have been exerted in identifying the tourists’ perception of tourist destinations. To find chooseable effective factors, this study compares the utility of it. It depends on the destination’s situational characteristics. More than 200 questionnaires were distributed to the visitors of Choongnam Province. Efforts to increase the attractiveness of tourist destinations have been sought through various methods. However, the results of the verification are still insignificant due to insufficient research. Therefore I tried to find many situational characteristics that were perceived tourism impacts of the method of analysis involves both SAS and Factor Analysis. Evaluation scale model of tourist destination related was collected through the internet data survey and arranged through the literature. The scale measurement model was structured after conducting multi-variate analysis. In summary, the factors affecting the choice of tourist destinations were defined through the existing data survey, and then a measurement model for enhancing the image of tourist destinations was proposed.