본 연구에서는 일본 에도시대 중 규슈 후쿠오카한에 소속되어 활동한 대표적인 어용화가집단인 오가타가에 전해진 묵죽도 모사본에 대하여 논의하였다. 오가타가에는 4700 여점이나 되는 회화자료들이 현재까지 전해지고 있는데, 그 중 『增訂古畫備考』 「高麗朝鮮書畫傳」에 실려 있는 것과 같은 畫題가 기록된 묵죽도가 포함되어 있다. 본 연구에서는 이 묵죽도와 「고려조선서화전」의 기록을 면밀하게 비교, 검토하면서 묵죽도에 관련된 주요한 사실들을 구명하였다.
오가타가는 에도가노江戶狩野派의 문하에서 학습하고 가노파의 관습을 따르던 화파였다. 에도가노파의 창시자인 가노 단유狩野探幽는 회화감정가이자 화가로서 활동하면서 수많은 중국, 일본, 한국 그림들을 보았고, 중요한 작품들을 모사한 축도를 만들어 畫本으로 삼거나 전수하는 관례를 만들어 이후 가노파 화가들에게 큰 영향을 주었다. 지방에서 활동하던 오가타가에 소장된 회화자료들도 이러한 성격의 자료들로 여겨지고 있는데 그 중 묵죽도가 포함되어 있는 것이다. 이 묵죽도는 강희안의 묵죽도 원본을 보고 그린 축도로 여겨지는데, 일본에서 이 작품이 중요하다고 인식되고 축도로서 제작된 것은 에도시대 중에 북송 소식의 작품으로 전래되었기 때문일 것이다.
오가타가의 묵죽도에는 제화시가 기록되어 있는데 제시의 끝 부분에‘剛中’이라는 기록이 있다. 그런데 『증정고화비고』 「고려조선서화전」에‘강중’이란 항목이 있고, 여기에 오가타가의 묵죽도에 기록된 것과 같은 시가 수록되어 있다. 「고려조선서화전」에는 이 시와 함께 두 작품에 대한 구체적인 설명과 다른 한 작품에 대한 제시가 포함되어 있고, 두 작품이 조선 국왕의 수장품이었다고 기록되어 있다. 이 기록을 통해서 이 작품이 한국 작품이라는 사실을 알 수 있다. 강중이란 인물은 15세기에 활동한 유명한 사대부 문인인 徐居正이 강중이란 자를 사용하였음을 확인하였다. 또한 오가타가의 묵죽도에 기록된 제시 중에 菁川이라는 용어가 나오는데, 이 청천이 조선 초의 사대부화가 강희안의 別號이고, 서거정과 강희안이 막역하게 교류하였으며, 서거정이 강희안의 대나무 그림에 대해서 여러 번 기록하였다는 사실도 확인하였다.
강희안은 조선 초의 대표적인 사대부화가로서 시서화 삼절로 높은 평을 받았다. 서거정의 제시에는 강희안의 작품을 趙孟頫에 비교하는 내용이 포함되어 있고, 조선 전반기에 松雪體가 유행하였을 뿐 아니라 조맹부의 죽도에 대한 기록들도 적지 않게 전해지고 있다. 오가타가의 묵죽도 모사본은 조맹부의 죽도와 화풍 상 유사점과 차이점이 있다. 한편 오가타가의 묵죽도 모사본이 구성과 소재, 필묵법, 石法 등에 있어서 조선 중기 묵죽의 대가인 李霆의 작품과 화풍상 유사점이 있어 보이는 점도 특기할 만하다.
본고에서는 일본에 전하는 강희안 관련 묵죽도 모사본을 발굴하여 여러 기록과 비교, 고찰하면서 이 작품이 일본에 전래된 조선 초기 묵죽도를 토대로 제작된 작품이고, 구체적으로는 강희안의 묵죽도와 관련이 있다는 사실을 구명하였다. 앞으로 이를 토대로 조선 초기 묵죽도 및 강희안의 묵죽도에 대한 연구가 진행되기를 기대한다.
The Ogata family is an official painter group served for the Hukuoka han in the present Kushu area during the Edo period. The family inherited 4700 pieces of painting materials to this day. The collection includes an ink bamboo painting inscribed with poetry that is also enlisted in the Revised Version of the Record of Old painting ,“Records on the painting and callifgraphy of Koryo and Joseon Dynasty”. This study compares and analyzes the poetry written on the bamboo painting and the records in“Records on the painting and callifgraphy of Koryo and Joseon Dynasty”.
The founder of the Edo Kano school, Kano Tanyu was an appraiser and a painter. He invented an artistic convention of making small copies of important paintings and used them as painting manuals. Paintings of China, Japan, and Korea that Kano Tanyu had recorded were descended upon painters of the Kano school, influencing them significantly.
Since the Ogata family belonged to the Edo Kano school, they followed the tradition and teachings of the Kano school. Therefore, painting materials kept by the Ogata family, including their collection of an ink bamboo painting, also display the above mentioned characteristics of the tradition of Kano school. This ink bamboo painting, a sketch copies a work by Gang Huian, a famous Korean literary painter active in the 15th century. It was recognized as a significant piece of painting during the Edo period in Japan, because it was mistakenly perceived as a painting by Shu Shi of the Nothern Sung dynasty.
The poetry written on the ink bamboo painting possesed by the Ogata family includes the term ‘Kangjung’. Interestingly,“Records on the painting and calligraphy of Koryo and Joseon Dynasty”in the Revised Version of the Record of Old painting , written in the 19th century, contains the‘Kangjung’ catagory, and upon it records the identical poetry. Kangjung is the Korean literary bureaucrat Seo Geojeong, who was active in the 15th century. The term of‘Cheongcheon’, was included in the record of “Records on the painting and calligraphy of Koryo and Joseon Dynasty” and the poetry in the Ogata family’s bamboo sketch. The fact that the term is a Gang Huian’s hao, a pen name is also confirmed. Seo Geojeong and Gang Huian, two representative literati in the early Joseon period, interacted closely, and Seo Geojeong recorded multiple times on Gang Huian's bamboo paintings.
Gang Huian often represented paintings of bamboo. Seo Geojeong compared Gang Huian’s bamboo with Chao Mengfu, a famous literary painter of the Yuan Dynasty. Chao Mengfu’s style of calligraphy was popular in the early Joseon period and Gang Huian was excellent in that calligraphic style. More than few recordings of Chao Mengfu’s bamboo painting still remain. However, the bamboo painting of the Ogata family show similarities and differences when compared with Chao Mengfu’s bamboo paintings. Meanwhile the fact that the ink bamboo painting of the Ogata family exhibits stylistic characteristics of Yi Jeong, a master of bamboo painting who was active in the early 17th century Joseon, in terms of composition and motives, techniques of brush and ink, and the way of describing stones, is also worthy of taking notice.