이 연구는 예비교사들의 도덕과 교육역량 배양을 위해 ‘Flipped Learning’을 활용한 사례연구이다. 원격강의를 통해 사전에 가치 갈등 해결 수업모형 이론을 숙지하고 각 수업단계에 해당하는 발문을 작성한 후, 실제 강의에서 모둠별 토론과 수정 및 보완의 과정을 거쳐 최선의 발문을 제작했다. 이어 모둠별 발표 후에 전체 토론과 교수의 피드백을 거쳐서 최종적으로 발문을 확정하였다. 이와 같이 여러 차례의 토론과 교수의 지도가 이루어지는 과정에서 상호 작용이 활발하게 일어났고, 이 과정을 통해 예비교사들은 도덕과 교수-학습지도안 작성에 대해 자신감을 갖게 되었고, 장차 초등학교 현장에서 ‘Flipped Learning’을 활용할 수 있다는 자신감도 함께 갖게 되었다.This is a case study that aims for to develop pre-service teachers’ moral education competency and that applied the flipped learning by online lectures. After pre-service teachers attend online lectures, they have to make two questions every stage moral conflict resolution teaching-learning model. They remake two questions through group discussion, and they report their discussion results in front of all students and professor. Through these process all interchange their opinion about discussion results, and finally they improve and decided their two questions. After all pre-service teachers have a good confidence to make moral teaching-learning plan, and to use flipped learning on elementary students classes.