본 연구에서는 융합연구를 실제로 진행한 연구책임자들에게 인문사회기반 융합연구가 장기적인 연구지원의 필요성과 브랜드화에 대한 의견을 물은 사례 연구이다. 연구책임자들은 가시적인 연구 성과 도출을 위해서는 먼저 타 전공자들 간의 소통하는 기간이 필요하며, 학문후속세대를 양성하는데 시간이 걸리며, 인문사회기반의 연구가 가시적인 성과를 도출하기 위해서는 5년으로는 부족하고 7~10년 정도의 기간이 실제로 필요하다 주장하였다.
본 연구는 연구대상자의 표본수가 적어 의견의 대표성의 한계를 가지고 있다 생각하지만. 연구대상자들이 인문사회기반 융합연구과제에 선정이 되어 실제로 연구를 진행했거나 연구를 지속하고 있는 연구책임자들의 의견이라는 점에서 무시할 수 없다는 판단을 하였다. 차후 더 많은 연구대상자 표본을 통해 융합연구사업의 브랜드화를 주장해 나가고자 한다.
This is a case study conducted to get opinions about the necessity of long-term humanities and social sciences-based convergence research support and branding from the persons, who have taken charge of convergence researches and conducted the studies in reality.
They replied that for obtaining visible research outcomes, first of all, a period of communication among other majors is required and that it took time to cultivate academic future generations. They added it was impossible to get visible results from humanities and social sciences-based studies in five years and it would take around seven to ten years.
Although this study is hard to have representativeness of opinions due to a small number of samples, it is considered that the opinions obtained are significant, since this study targeted the subjects, who were selected for humanities and social sciences-based convergence studies and have conducted, or are continuing the studies in reality. For studying branding of the convergence research project, further research will use samples from more study subjects.