연구목적: 본 연구는 대학의 비교과 교육과정 사례들을 통해 비교과 교육과정의 개발 및 운영에 어떠한 특징이 있었는지 살펴보고 다른 대학들에서 비교과 교육과정을 개발 및 운영하고자 할 때 고려해야 할 시사점을 탐색하여 비교과 교육과정의 질적 수준을 향상시키는 데 목적이 있다. 연구방법: 이를 위하여 본 연구는 학부 교육의 우수성을 인정받으며 충실하게 비교과 교육과정을 운영하는 것으로 평가받는 국내 8개 대학을 선정하여 홈페이지와 대학알리미에 공개된 자료를 수집하고 분석하였다. 연구결과: 첫째, 사례 대학들은 핵심역량에 기초하여 비교과 교육과정의 전체적인 틀을 설계하였다. 둘째, 사례 대학들은 비교과 전용 온라인 시스템을 운영하고 있었다. 셋째, 비교과 교육과정의 교육평가는 학습자의 성취나 성장보다는 상대적으로 성과 관리의 측면이 두드러졌다. 넷째, 핵심역량이나 학년에 따른 단계별 심화 설계 방식을 비교과 교육과정에도 적용하거나, 교내 소수 집단을 위한 맞춤형 비교과 교육과정을 제공하는 것으로 나타났다. 결론 및 제언: 사례 분석 결과를 토대로 대학 비교과 교육과정의 개발, 편성, 운영에 있어 핵심역량과 비교과 교육과정의 명확한 연관성, 온라인 시스템의 활용을 통한 데이터 기반 교육의 질 관리, 위계와 연속성을 고려한 비교과 교육과정 설계, 비교과 교육과정에서 교육평가의 관점 전환에 대해 제언을 하였다.
Purpose: The purpose of this study is to contribute to improving the quality of higher education by examining the characteristics of the development and operation of the extra-curriculum through case analysis, and exploring implications that other universities should consider. Method: We selected eight universities in South Korea, which are recognized for their excellence in undergraduate education, and collected and analyzed data released on their website. Results: First, case universities have designed the overall framework of the extra-curriculum based on core competencies. Second, they have operated an online learning management system dedicated to the extra-curriculum. Third, the educational evaluation of the extra-curriculum was more prominent in the aspect of performance management. Fourth, the stepwise design method according to the core competencies or grade level was applied to the extra-curriculum. Conclusion: We suggest a clear link between the extra-curriculum and core competencies, evidence-based education quality management through the online system, curriculum design that reflects sequence and continuity, and change of the perspective of evaluation.