이 글에서는 사회주의 기초 건설기(1958~1967) 북한문학의 대표적인 비평 논쟁인 ‘천리마기수’ 전형론을 분석한다. 작가들은 천리마운동의 시대정신에 부합하여 ‘천리마기수’ 캐릭터를 상징적 이미지로 형상화하여 생산 현장의 모범으로 내세웠다. 천리마기수는 우수한 생산능력뿐만 아니라 노동자들의 자발적 참여와 긍정적 주인공이 부정적 인물을 감화시키는 도덕적 능력도 겸비하였다. 천리마기수의 형상을 둘러싼 『문학신문』(1960~1962)의 비평 기획을 통하여, 『용광로는 숨쉰다』의 상범이, 「길동무들」의 명숙이 등이 대표 전형으로 부각되었다. 이들은 노동 생산성도 우수하고 현실 개혁 의지와 의식 개혁에도 앞장서 시대정신을 표상하였다. 작가가 생산 현장에서 노동하며 취재한 사례를 천리마기수로 형상화하고, 그 이미지가 다시 생산 현장의 모범으로 작동하는 예술 선동이 선순환하는 것이다.
한편, 천리마기수의 전형 논쟁은 창작과정에서의 갈등 논쟁을 동반하였다. 서사와 극문학 창작에서 필수적이라 할 ‘낡은 것과 새것, 부정과 긍정’ 간의 갈등을 둘러싼 논란이다. 천리마운동이 성공하여 사회 전반에서 갈등의 원인인 부정적 요소가 사라졌으니, 천리마기수를 표현할 때 굳이 갈등을 설정해야 하는지가 쟁점이었다. 특히 갈등 설정이 필수적인 연극과 영화의 장르 특성상, ‘좋은 것과 더 좋은 것, 긍정적인 것과 더 긍정적인 것’ 사이의 갈등이라도 그리는 것이 필요하다는 주장이 나왔다. 하지만 자기 시대를 대표하는 천리마기수 형상에 갈등이 있을 수 없다는 주장이 점차 늘어나 작위적 갈등이 불필요하다는 ‘무갈등론’까지 나왔다. 주체문학으로의 일방적 도정이 북한 문학 비평사에서도 가시화된 것이다.
This article analyzes the Controversy over the typological character of the rider of the Cholima Movement, a leading literary criticism issue of the period of socialist construction in North Korea (1958-67) in the period of time. In line with the spirit of the Chollima Movement, the writers modeled the character of the rider of the Cholima Movement as a symbolic image and presented model for the production site. They had excellent production capacity and allowed their colleagues to voluntarily participate in labor. In addition, the positive protagonist has the moral ability to enlighten negative characters. Through a review project series by Literary Newspaper(1960-62), related to the rider of the Chollima Movement, Sangbeom of The Breathing Furnace[용광로는 숨쉰다] and Myung Sook of “The Road Companions”[길동무들] were revealed to be the main characters. They represented the spirit of the times at the forefront of labor productivity and the willingness and consciousness reform. It is a propaganda mechanism in which the author embodies the case covered while working at the production site as a typical character, and the image acts as an example of the production site again.
Meanwhile, Controversy over the Typological character was accompanied by Controversy over the dramatic characters in the creative process. It is a controversy surrounding the conflict between “the old and the new, the negative and the positive,” which is essential in the creation of narrative literature and dramatic literature. The issue was that the success of the of the movement has eliminated the negative factors that are the cause of conflict in society as a whole, so there was no need to artificially set up conflicts when expressing the rider of the Chollima. Some critics argued that conflict setting is essential due to the nature of the genre of dramatic literature, so it is necessary to draw conflicts between “the good and the better, the positive and the more positive.” However, there have been growing calls for no conflict in shaping the rider of the Chollima era. Even the polar literature even came up with a “no conflict theory” that artificial conflict is unnecessary. The one-sided path to the Juchet literature has also become visible in the history of North Korean Literature criticism.