본 연구는 고등학교 국어과 교육과정에서 제시하고 있는 의사소통 역량을 함양하기 위하여 PBL과 플립드 러닝을 교수·학습 모형의 기저로 삼고 ADDIE 모형의 절차에 따라 교수설계 모형을 개발하는 데에 목적이 있다. 설계·개발 연구방법론에 기반을 두고, 2015개정 국어과 교육과정의 의사소통 역량 함양을 위한 PBL기반 플립드 러닝 교수설계 모형을 개발하고, 개발한 교수설계 모형의 내적·외적 타당화 작업을 진행하였다. ADDIE 모형의 절차에 따라 교수설계 초기 모형을 개발한 후 개발과정과 교수설계 모형에 대해 두 차례에 걸친 전문가 타당화 검증을 실시하였다. 타당화 과정에서 전문가의 의견을 반영하여 교수설계 모형을 수정하고, 교수설계 모형에 따른 교수·학습 절차 원리를 도출하였다. 수정된 교수설계 모형을 바탕으로 현장교사와의 협의를 통해 교수·학습계획안을 구상하였으며, 이 계획안으로 실제 수업을 실행한 후 현장교사의 사용성 평가를 통해 수렴된 의견을 반영하여 최종 PBL기반 플립드 러닝 교수설계 모형을 개발하였다. 최종 모형을 활용한 수업을 통해 학습자의 의사소통 역량이 함양되었음을 확인할 수 있었다. 나아가 PBL기반 플립드 러닝 교수설계 모형은 온라인과 오프라인의 연계를 통해 교육과정을 재구성하여 교수·학습할 수 있는 새로운 방안을 제시하였고, 현재 원격수업이 이루어지는 각급 학교 상황에서 우려되는 학력 저하를 해소할 수 있는 효과가 있을 것으로 전망되었다.
The purpose of this study is to develop an instructional design model according to the procedure of the ADDIE model using PBL and flipped learning as the basis for teaching and learning models in order to cultivate communication competency presented in the high school Korean subject curriculum. Based on the design and development research methodology, a PBL-based flipped learning instructional design model was developed to cultivate communication competency of the 2015 revised Korean subject curriculum, and the internal and external validation of the developed instructional design model was carried out. After developing an initial instructional design model according to the procedure of the ADDIE model, the development process and instructional design model were validated twice by experts. In the validation process, the instructional design model was revised by reflecting the opinions of experts, and the principles of teaching and learning procedures according to the instructional design model were derived. Based on the revised instructional design model, a teaching and learning plan was devised through consultation with field teachers, and the final PBL-based flipped learning instructional design model was developed by reflecting the opinions collected through the usability evaluation of field teachers. It was confirmed that learner’s communication skill was cultivated through classes using the final developed model. Furthermore, the PBL-based flipped learning instructional design model proposed a new way to reconstruct the curriculum through online and offline linkage, and is expected to have the effect of resolving the decline in academic achievement that is concerned in the current remote class situation.