본 연구에서는 지적측량 및 검사 기간 등에 관해 지적측량 의뢰인, 접수담당자, 측량수행자, 측량검사 담당 공무원을 대상으로 설문조사를 통한 실증분석을 시행하고, 이의 분석결과를 토대로 개선방안을 제시해보고자 하였다. 이를 위해 지적측량 및 검사의 적정 처리 기간 관련 내용으로 설문 문항을 구성하고 조사를 실시한 후 실증분석을 수행하였다. 분석결과, 각 집단 모두 현행 지적측량 및 검사 기간에 대해 실제 업무환경에 부합하도록 개선의 필요성을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 따라서 지적측량과 검사 기간 모두 현실성 있게 현재의 기간보다 더 연장하여 적정 기간을 규정할 필요가 있다. 만일, 기간을 연장하여 규정하기가 어렵다면 의뢰인과의 협의에 의한 기간에 대해 각종 외부변수의 영향으로 부득이하게 연장이 필요한 경우에는 추가적으로 기간 연장을 할 수 있는 방향으로 제도 개선이 필요하다고 판단된다.
In this study, a questionnaire survey and empirical analysis were conducted for cadastral surveying clients, receptionists, surveyors, and public officials in charge of surveying inspection on cadastral surveying and inspection period, and based on the analysis results, it was intended to suggest improvement plans. For this purpose, questionnaire items were composed with contents related to the appropriate processing period of cadastral surveying and surveying inspection, and survey analysis was performed. As a result of the analysis, it was found that each group felt the need for improvement to match the actual work environment for the current cadastral surveying and inspection period. Therefore, it is necessary to realistically extend the period for both cadastral surveying and inspection to an appropriate period. If it is difficult to define by extending the period, it is judged that the system needs to be improved in the direction that can additionally extend the period when it is unavoidably necessary due to the influence of various external variables for agreed period with the client.