본 연구는 국내 교육과정 재구성 관련 선행연구를 종합적으로 고찰함으로써 교육과정 재구성에 대한 개념적 이해도를 높이기 위한 기초자료 제공에 목적을 두었다. 총 66편의 선행연구를 교육과정 재구성의 개념적 정의, 접근법의 특징(학습자 특성, 내용 구성 및 전개, 교수·학습 방법, 절차), 교사 전문성(교사 역량, 교사교육)에 주안점을 두고 분석틀에 의거하여 분석을 실시하였다. 주요 결과로 첫째, 교육과정 실행 주체인 교사의 실천적 행위에 의미를 두고 교육과정 재구성을 정의하였다. 둘째, 교육과정 재구성의 주요 특징으로 ① 학습자의 특성을 반영한 실제적 학습의 구현, ② 성취기준, 내용영역/요소, 역량, 기능, 주제 중심 교육과정 재구성 방식, ③ 교과서/학습자료, 수업모형, 프로젝트 학습의 적용, ④ 출발점으로 성취기준과의 유기적 관련성, 내용 및 방법의 재구성 절차 실행이 나타났다. 셋째, 교사 전문성으로는 교육과정 문해력과 교육과정 재구성에 대한 이론적·실천적 역량의 강화, 교사교육 내용 및 운영 방식의 다양화, 지원체계 구축의 필요성이 나타났다. 연구문제별 주요 결과를 바탕으로 특수교육에서의 교육과정 재구성 관련 시사점을 논의하고 후속 연구를 위해 제언하였다.
The purpose of this study was to provide fundamental data to increase the conceptual understanding of curriculum reconstruction by comprehensively analyzing previous domestic studies related to curriculum reconstruction. A total of 66 studies were examined based on the analytic framework, which focused on conceptual definition of curriculum reconstruction, characteristics of curriculum reconstruction approach (learners’ characteristics, content composition and development, teaching and learning methods, and procedures), and teacher expertise. The study results were as follows. First, curriculum reconstruction was defined based on the teachers’ practical actions, who take the main roles when reconstructing the curriculum. Second, the main features of curriculum reconstruction were (a) the realization of learning that reflects the characteristics of learners, (b) achievement standards, content area/element, competency, function, and subject-centered curriculum reconstruction methods, (c) the use of textbook/learning materials, instructional models, project learning, and (d) the curriculum reconstruction’s close relation with achievement standards as well as the implementation of curriculum reconstruction procedure in contents and methods. Third, as for the professionalism of teachers, it was necessary to strengthen the theoretical and practical competencies for curriculum literacy and curriculum reconstruction, to diversify the contents and operation methods of teacher education, and to build a system to support teachers. Based on the main results of each research question, the implications of restructuring the curriculum in special education were discussed and directions for future studies were provided.