연구배경 ICT(Information and Communications Technology) 기술의 범용화 추세의 일환으로, 최근 국내외 일부 마트에서 스마 트카트가 도입되고 있다. 본 논문은 저자들이 현재 개발 중인 “A” Smart Cart의 Prototype에 대한 실무진의 피드백(Feedback)을 분 석하여, 향후 개발될 스마트카트에 의미 있는 인사이트(Insight)를 제시하고자 한다.
연구방법 먼저 마트 카트의 사용자 경험 및 스마트카트의 제반 기술을 간략히 고찰하였다. 다음으로, “A” Smart Cart를 설명과 함께 제시하고, 관련 업계 실무자(UX, 제품디자인, POS 개발, 제 조관리 등)들을 심층 인터뷰하여 분석하였다.
연구결과 사용자의 매끄러운(Seamless) 쇼핑경험을 지원하는 “A” Smart Cart”의 구성요소 및 디자인을 실물 Prototype 사진과함께 제시하고, 심층 인터뷰를 통해 도난방지, 안전, 고객 실수 오 류대처, 사용시간, 유지보수 등의 이슈를 도출하였다.
결론 사용자 쇼핑경험 향상을 위해 스마트카트 디자인은 고객의매장 내 다양한 체험들을 통합적이고 자연스럽게 지원해야 한다. 또한, 디자인 개발 단계에서 본 논문의 실무자 인터뷰에서 분석된 이슈들이 고려되어야 할 것이다.
Background ICT in shopping, smart carts have recently been introduced in several domestic and foreign marts. This research aims to present meaningful insights into smart carts to be developed in the future by analyzing the feedback of practitioners on the Prototype of “A” Smart Cart, that the authors are currently developing.
Methods The first researched the technologies of the smart shopping cart and user experiences at the supermarket. And analyzed the practitioners (UX, product design, POS development, manufacturing management, etc.) with an in-depth interview and presented the “A” Smart Cart with an explanation.
Results As presented the design and the system components of “A” Smart Cart that supports the user’s seamless shopping experiences with the photos of the actual Prototype. Defining the issues; safety, customer error response, usage time, consideration for the elderly, and the delivery request through the interview.
Conclusion The smart cart design should support customers’ various experiences from the store to improve the users’ shopping experience in an integrated and natural manner. In addition, the issues analyzed through the interview of this paper should be considered in the design development stage.