본 연구의 목적은 만 5세 유아의 행복플로리시를 측정할 수 있는 타당하고 신뢰할 만한 척도를 개발하는 것이다. 유아의 행복플로리시와 관련된 문헌고찰과 포커스그룹 인터뷰를 실시하여 예비검사용 척도 36문항을 개발하였다. 예비검사를 실시하여 최종적으로 도출된 유아행복플로리시척도의 예비시안을 수정하여 유치원과 어린이집에 재원하고 있는 만 5세 유아를 대상으로 설문조사를 실시하고 454명의 자료를 분석하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 23.0과 AMOS 23.0 프로그램을 활용하였다. 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시한 결과, 유아행복플로리시척도는 긍정정서, 몰입, 관계, 의미, 성취 그리고 강점의 6가지 하위 요인으로 총 25문항이 도출되었다. 유아행복플로리시척도의 문항반응분포와 문항변별도, 타당도와 신뢰도, 공인타당도는 적절하였다. 따라서 유아행복플로리시척도는 유아의 행복플로리시를 일관되게 평가하는 안정된 도구임을 확인하였다. 유아행복플로리시 척도의 개발은 교육현장에서 유아가 자신의 행복을 인식하고 활용하는 데 도움을 줄 것으로 예상된다.
This study aimed to develop and validate the Early Childhood Flourish Scale that can measure young children flourishing aged 5 years. The scale was developed with 36 items through preliminary examination using a literature review and focus group interviews related to children’s flourishing. The final preliminary draft of scale was corrected, and a questionnaire survey was conducted on 454 children aged 5. The SPSS 23.0 and AMOS 23.0 programs were used for data analysis.
As a result of exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, the six elements were positive emotion, engagement, relationship, meaning, accomplishment, and strength, with a total of 25 items. Item response distribution, item discrimination, item internal consistency, construct validity, and model fit were satisfactory. The Early Childhood Flourish Scale was verified as a stable tool for consistently evaluating children’s flourishing. This study will help children recognize and utilize their happiness.