“데이터 산업진흥 및 이용촉진에 관한 기본법”이 2022년 4월 20일부터 시행된다. 동법은 4차 산업혁명이 본격화되는 상황 속에서 데이터를 수단으로 디지털 대전환을 이루기 위하여 필요한 법적 근거를 담고 있다는 점에서 데이터기본법이라 할 수 있다. 이러한 데이터기본법이 시행됨에 따라 데이터 산업의 진흥을 위한 기반이 조성되고 데이터 이용이 활성화되어 국민 생활이 향상되며 국민 경제가 발전될 것이라는 기대를 가능하게 하지만, 동법이 데이터를 기반으로 하는 산업의 진흥을 목적으로 데이터의 생산과 거래와 활용을 용이하게 하는 방대한 내용들을 담고 있는 까닭에 데이터주체의 권리 내지 데이터 보호와 관련된 우려 또한 존재한다.
이에 본 논문은 데이터기본법의 제정 과정은 물론 그 목적과 의의, 주요 내용을 전체적으로 검토하면서 동법이 금지하는 행위를 유형화하여 이를 규율하는 벌칙 규정의 타당성을 파악하는데 중점을 두는 한편, 이를 통해 도출된 데이터기본법의 적용상 과제는 물론 이를 해결하기 위한 구체적인 입법방안을 제시하고 있다.
The act on the promotion of data industry and the activation of data use will come into effect on April 20, 2022. The act can be rightly called the Data Basic Act, as it contains the legal basis for a great digital transformation using data in a situation where the 4th industrial revolution is in full swing. The enforcement of the Data Basic Act is expected to improve people's lives and to develop the national economy, by laying the foundation for the promotion of data industries and the activation of data use. However, there are also concerns about the rights of data subjects and data protection, precisely because the act contains a variety of content for the promotion of data industries and the activation of data use.
In this light, this article focuses on examining not only the legislative procedure of the Data Basic Act, but also its purpose, meaning and main contents, and analyses the effectiveness of the sanction provisions for regulating actions that are prohibited by the Data Basic Act. Finally, this article proposes specific legislative measures to improve the effectiveness of the sanction provisions by addressing limitations of the application of the Data Basic Act.