본 논문은 15세기 후반 개성을 여행하고 기록을 남겨 후대에 많은 영향을 준 김시습, 채수·유호인 등의 사가독서인, 남효온의 여행기를 분석하고 이것이 16 세기 중종대 이후 어떻게 재해석되었는지를 살펴보았다. 각각은 여행 당시 처지 가 사뭇 달랐고 여행기의 주 관점도 달랐으나, 16세기 이후에는 같은 맥락에서 관심을 받으며 재출간되었다. 먼저 김시습의 여행은 고려를 비판하고 조선의 건 국을 찬양하는 15세기의 일반적인 감상에 머물러 있었다. 호화로운 사가독서인의 여행 역시 비슷하였는데, 이들은 정몽주의 절의에 주목을 하면서도 결국에는 그 절의를 표창하는 현 왕조에 대한 경배에 촛점을 두었다. 이에 비해 정계에서 소 외된 남효온은 현 왕조는 물론이고 정몽주에 대해서까지 날카롭게 비판하여 앞 의 두 여행과 큰 차별점을 보여주었다. 그러나 중종반정 후 이들은 모두 성종대 의 성대한 정치를 상징하는 인물로 묶이며, 이들의 개성여행은 일률적으로 절의 에 대해 환기하고 역사적 감계를 주는 것으로 해석되었다. 연산군대 폐정의 근원 이 되는 세조대의 역사를 바로 세우려는 기묘사림은 정몽주의 사례를 통해 소릉 을 복위하고 사육신을 복권하려 하였다. 이러한 중종대의 흐름은 개성이 갖고 있 던 번화한 도시, 아름다운 자연 등의 다양한 이미지를 절의의 고장과 역사적 교 훈의 도시로 좁히는 결과를 가져왔으며, 이는 18세기 증폭되어 현재까지 개성 로 컬리티의 핵심을 이루고 있다.
This article analyzes the travel essays on Gaeseong in the late fifteenth century by Kim Si-seup, Nam Hyo-on, Sagadokseo(사가독서/賜暇讀書) officials such as Chae Su & Yu Ho-in etc. It focuses on the difference of the context and reinterpre- taion. When these travel essays were written, each of them had different background and intention of travelling. Kim Si-seup’s essay was virtually identical with general expression of his era: being critical on the former dynasty Goryeo and praising the present dynasty Chosun. Sagadokseo officials had luxury trips served by local officials and intended to be seen having historical trips which will be beneficial for governance. They visited the assassined official Jeong Mong-ju’s home, however, they focused on praising the generosity of their dynasty. Kim Si-seup and Sagadokseo officials didn’ t show criticism on their present dynasty. In the contrast to these two groups, Nam Hyo-on’s travel was quite humble without enough resources which was caused by his marginalized political situation. He expressed sharp criticism on not only the present dynasy but also Jeong Mong-ju in his essay.
In spite of all these distinctions, they were reinterpreted after Jungjong’s restoration of righteous governance(중종반정/中宗反正). The Sarim(사림/士林) group tried to rebuild the successful reign of King Seongjong and eradicate deep-rooted cal problems which dated back to King Sejo’s regime. In this course, Kim Si-seup, Sagadokseo officials and Nam Hyo-on were regarded as same symbolic figures of King Seongjong’s reign and their travel essays were reinterpreted as manuscripts which present historical lessons in regards to the virtue of loyalty. Sarim took Jeong Mong- ju as an historical example to restore people who suffered from King Sejo’s seizure of power. This caused the change of Gaeseong’s image to a town of loyalty with histori- cal lessons from various competitive images - such as a properous city, beautiful na- ture and so on. This changed image of Gaeseong in sixteenth century has become a fundamental element of its locality.