본 연구의 목적은 유아 소프트웨어교육을 위한 교사교육 프로그램 모형을 개발하는 데 있다. 이를 위해 본 연구는 먼저, 소프트웨어교육 관련 국내외 문헌을 분석하여 프로그램 모형의 이론적 기틀을 마련하였고 현직 유아교사를 대상으로 소프트웨어교육에 대한 인식과 요구, 어려움 등을 조사하였다. 문헌분석 및 요구조사 결과를 토대로 프로그램의 시안을 구성하였고 전문가 협의내용을 토대로 최종프로그램 모형을 완성하였다. 본 연구에서 개발한 유아 소프트웨어교육을 위한 교사교육 프로그램의 목적은 유아의 소프트웨어 교육활동 지원을 위한 유아교사의 역량을 계발하는 데 있다. 교육내용은 유아교육에서 적용 가능한 소프트웨어교육의 내용 이해, 컴퓨팅 사고와 프로그래밍의 핵심개념 구현, 유아 소프트웨어교육의 실제 등 크게 3영역으로 나누어진다. 본 프로그램은 4단계의 교수-학습 과정과 5가지의 교수전략을 적용하였다. 본 논문의 결과는 유아 소프트웨어교육을 위한 교사교육 프로그램은 인공지능 기반 디지털 전환시대에 유아교사의 소프트웨어교육에 대한 이해를 돕고 유아교사들이 소프트웨어교육을 현장에서 계획·실행할 수 있는 역량을 계발하는 것에 중점을 두어야 함을 시사한다.
The purpose of this study is to develop a teacher education program model for early childhood software education. First, the literature related to software education was analyzed to establish a theoretical framework for the program model. Second, early childhood teachers’ perceptions, demands, and difficulties regarding software education were investigated through a survey. Based on the literature analysis and survey, the final program model was developed. The purpose of the teacher education program for early childhood software education designed in this study is to develop the competency of early childhood teachers to support young children's software educational activities. Educational content is divided into three main areas: understanding of the contents of software education applicable to early childhood education, identification of core concepts of computational thinking and programming, and implementation of software education in practice. Four stages of the teaching-learning process and five teaching strategies were applied to the program. The result of this study suggests that a teacher education program for early childhood software education should focus on helping early childhood teachers understand software education in the age of artificial intelligence and developing early childhood teachers’ capabilities to plan and execute software education in practice.