이 글은 장일순(張壹淳, 1928~1994)의 사상을 타자와의 관계 맺기의 측면에서 조망한다. 여기에서의 ‘타자’는 나 이외의 모든 존재를 지칭한다. 전통적으로 나는 다른 존재들과의 관계 속에서 살아왔고, 이들과 분리되지 않았다. 하지만 현재의 나는 이들을 ‘타자화’하였고, 그에 따라 이들은 단순한 ‘나 이외의 존재’가 아니라 ‘타자’가 되었다. 이러한 타자화는 우리 민족 내부, 사람과 사람 사이, 사람과 만물 사이에서의 다양한 문제를 낳았다. 이 글에서는 장일순의 사상의 저변에 이처럼 타자화된 존재들과의 관계 맺기를 통해서 당면한 문제를 풀어야 한다는 의식이 자리하며, 이러한 의식이 그의 다양한 사회활동과 사상에서 일관되게 유지됨을 논증한다.
이를 위해서 우선 장일순의 사회활동을 중립화 통일 운동의 시기, 협동조합 운동의 시기, 한살림 운동의 시기로 구분하고, 각 시기에 그가 어떤 관계 단절로 인한 문제에 주목하였고, 그 문제를 어떻게 극복하려 하였는지를 밝힌다. 아울러 이러한 운동 과정에서 자신의 운동과 대립하는 타자에 대한 그의 태도의 변화도 살펴본다. 그리고 그의 사상의 ‘집성(集成)’이라 할 수 있는 한살림사상을 관계 맺기의 측면에서 해석하고, 한살림의 실천론인 ‘삼보(三寶, 자애, 겸손, 검약)’가 갖는 의미를 살펴본다.
This article examines the thought of Jang Il-soon regarding forming relationships with others. "Others" here refers to all beings other than oneself. Traditionally, I have had relationships with other beings, and I have not been separated from them. However, now, I have "othered" them, so they have become "others" rather than simply "beings other than me." Such otherization has created various problems in our nation between people, as well as between people and all things. In this article, I reveal that Jang Il-soon thought that these problems could be solved by forming relationships with others. The paper also reveals that this consciousness is consistently maintained in Jang Il-soon's various activities and thoughts.
To fulfill this purpose, his social activities are divided into three periods. I intend to reveal the kind of problem he was trying to solve in each period and how. Hansalim thought, which can be said to be the completion of his thought, is interpreted in terms of establishing a relationship. Furthermore, the practical theory of Hansalim, "three treasures (charity, modesty, frugality)," is explained.