코로나19로 인한 사회적거리두기가 해제되면서 각 대학들은 대면수업으로의 전환을 도모하고 있다. 하지만 비대면 수업으로 인해 현저하게 낮아진 대학생들의 학업성취도와 자기효능감은 대학생활 회복의 문제점으로 나타나고 있다. 따라서 본 연구는 리더십코드가 자기효능감을 제고하는데 있어서 학업성취도의 매개효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 교양교과목을 수강하는 대학생 607명을 대상으로 구글 설문조사를 통해 진행되었고 SPSS 28.0과 AMOS 22.0을 사용하여 결과를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 리더십코드가 높은 대학생의 학업성취도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 학업성취도가 높은 대학생의 자기효능감이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 리더십코드가 높은 대학생의 자기효능감이 반드시 높게 나타나지 않았다. 마지막으로 리더십코드가 높은 대학생은 학업성취도가 높을 경우에 자기효능감이 높아짐을 확인하였다. 본 연구에 의하면 효과적인 리더십개발프로그램을 통해 리더십코드를 우선적으로 개발하고 학업성취도와 자기효능감을 순차적으로 제고하는 것이 보다 효율적임을 알 수 있다. 본 연구의 결과를 바탕으로 향후 리더십코드를 효과적으로 개발할 수 있는 구체적인 방법론이 제시되기를 기대한다.With the lift of social distancing due to COVID-19, universities have been seeking to switch to face-to-face classes. However, the fallen levels of academic achievement and self-efficacy of university students appear to be the biggest problems in recovering college life. Therefore, this study intends to provide a practical way to improve the level of academic achievement and self-efficacy of university students by developing leadership codes. This study was done by conducting a Google Survey on 607 university students taking liberal arts courses. The study results were analyzed using SPSS 28.0 and AMOS 22.0 and can be summarized as follows. First, it was found that academic achievement was high for university students with high leadership code. Second, university students with high academic achievement showed high levels of self-efficacy. Third, university students with high leadership code did not necessarily show high levels of self-efficacy. Finally, it was confirmed that the level of self-efficacy increased when university students with high leadership code show high academic achievement. According to this study, in order to improve levels of academic achievement and self-efficacy, it is more efficient to develop the leadership codes of university students preferentially through an effective leadership development program and sequentially improve levels of academic achievement and self-efficacy. Based on the results of this study, it is expected that a specific methodology to effectively develop leadership codes in the future will be presented.