역사는 갈등과 공존의 패러다임을 일궈간다. 1948년 건설된 이스라엘은 하나의 유대 국가를 목표로 건설되었다. 하지만 전 세계 디아스포라가 건설한 이스라엘이 ‘하나’의 국가로 완성되기 위해서는 내부의 이질적 요소들이 너무도 많다. 특히 ‘아슈케나지’와 ‘미즈라힘’으로 구분하여 범주화하는 사회는 서양 중심의 유대 사회를 일구는 데 일조했다. 그 결과 ‘미즈라힘’은 범주화된 사회에서 ‘주변부’에 머물며 대결 국면을 형성하였다.
모로코 출신 ‘미즈라힘’ 또한 ‘주변부’에 있었지만 예루살렘에서 ‘미무나’ 축제를 통해 ‘중심부’로 진입하며, 이스라엘 내의 계층 간 갈등을 공존의 관계로 바꿔가는 데 기여했다. 끊임없는 접속과 소통을 통해 ‘소수자-되기’에 성공하며 결국 국가적 축제로 승화시켰고, 이들의 ‘소수자-되기’는 갈등 관계를 공존으로의 전환은 물론 다양성의 이스라엘로 이끌었다는 평가를 받을 수 있다. 미무나 축제는 모로코에서도 아랍과 유대인 간 공존의 매개 역할을 하고 있다. 이런 의미에서 미무나 축제를 살펴보는 일은 갈등과 대립으로 점철되는 사회에서 공존과 공생 방식이 어떻게 가능한지를 파악할 수 있다는 면에서 의미가 있다.
History creates a paradigm of conflict and coexistence. Built in 1948, Israel's goal was to bring the Jews together. However, it was difficult for Israel to be completed as a "one" country. This is because Israel was built by diaspora around the world, and there were so many foreign elements inside. In particular, dividing it into "Ashkenaji" and "Mizrahim" helped to build this society into a Western-centered Jewish society. As a result, 'Mizrahim' remained in 'the periphery' in a categorized society, forming a confrontation structure. Mizrahim from Morocco was also in the periphery. However, it entered the "central" through the "Mimuna" festival in Jerusalem, and contributed to transforming the conflict between classes within Israel into a coexistence relationship. Through constant contact and communication, Mizrahim turned the Mimuna Festival into a national festival. This is evaluated as not only transforming conflict relations into coexistence relations, but also leading Israel to a society of diversity. The Mimuna Festival plays a role in supporting the coexistence of Arabs and Jews in Morocco. Therefore, by looking at the Mimuna Festival, it will be possible to grasp how coexistence and symbiosis are possible in a society of conflict and confrontation.