생성형 인공지능 기술의 발달로 가상 휴먼 제작이 가능하며, 텍스트 정보만으로도 가상 휴먼에 의한 강의 동영상을 제작할 수 있다. 이로써 가상 휴먼이 교육 콘텐츠의 효율적 작성과 수강자들의 재미와 만족감을 유도할 것으로 기대하고 있다. 그러나 아직 가상 휴먼 기술이 수강자들의 만족감에 이르도록 하는 과정을 본격적으로 실증한 연구는 거의 존재하지 않는다. 따라서, 본 연구의 목적은 가상 휴먼의 가장 주된 특징인 인간 유사도가 인간의 체험 및 만족감에 영향을 미치는지를 실증 분석하는 것이다. 특히 언캐니밸리 이론의 인간 유사도를 시각 및 언어 차원의 유사도로 분류하였으며, 체험경제모델을 이론적 근거로 하여 만족감에 도달하는 과정을 부분 최소 제곱 구조방정식 모형(PLS-SEM)으로 분석해 가설 검정하였다. 본 연구의 대상은 중국의 전문 조사 기관의 직장인 패널을 대상으로 온라인으로 수행했다. 분석 결과 가상 휴먼의 시각적 차원의 인간 유사도 및 언어 차원의 인간 유사도는 모두 체험경제 요소(교육, 오락, 심미, 일탈)에 긍정적인 영향을 주었으며, 이들 체험경제 요소는 모두 만족감에 유의한 영향을 주었다. 본 연구의 결과를 근거로 가상 휴먼에 의한 교육 콘텐츠 설계 시의 유의할 점 등 시사점을 제시하였다.
With the advent of generative artificial intelligence technology, it became possible to create a virtual human, and produce a lecture video only with textual information. It is expected that the virtual human will enhance the efficient production of educational contents and the student’s entertainment experience and satisfaction. However, there have been still few studies that have demonstrated the process of how virtual human technology reaches students' satisfaction. Therefore, the purpose of this study is to empirically examine whether the human likeness, which is the main characteristic of a virtual human based on Uncanny Valley theory, affects human experience and satisfaction. In particular, human likeness of the Uncanny Valley theory was subdivided into human likeness in the visual and verbal dimensions, and the process of reaching satisfaction was understood based on the experience economy model. In particular, human similarity in Uncanny Valley theory was classified as similarity in the visual and language levels, and the process of reaching satisfaction based on the experiential economic model was analyzed with a partial least squares structure model equation (PLS-SEM). The survey was conducted online for a panel of office workers at a specialized research institution in China. The results indicate that both the visual and verbal human likeness had a positive effect on experience economy factors (education, entertainment, esthetic, escape), and then these experiential factors had a significant effect on satisfaction. The results also provide some suggestions to consider when designing educational contents by virtual human.