이 연구는 음악에서 문화적 정체성의 문제를 고찰하는 데에 목적을 둔다. 레이먼드 윌리엄즈(Raymond Williams)와 피에르 부르디외(Pierre Bourdieu)를 비롯한 여러 학자들은 문화가 다른 많은 담론들(discourses)과 얽혀있기 때문에 정의를 내리기 가장 복잡한 단어 중 하나라고 말한다. 이 글은 전통문화와 예술 작품이 지닌 다양한 측면 가운데 무엇이 우리에게 중요하며, 사회 구성원으로서의 활동이나 정치적 및 상황적 요소들을 통해 우리를 특징짓는 생활 방식은 무엇인가에 대해 윌리엄즈의 이론을 토대로 한다. 동서양의 미학적·윤리적 요소가 결합된 한국계 독일인 작곡가 윤이상 역시 인간 활동의 다양한 가치 영역으로, 역사 사회적 삶이 농축된 집적물로 문화를 이해했다. 결과적으로 본 연구에서는 음악과 문화의 관계를 규명한다. 또한 사람과 장소의 관점에서 음악미학을 규정하며, 윤이상의 음악이 그의 문화적 정체성(또는 다양한 정체성들)을 어떻게 구현하는지에 대해 설명한다.This research considers matters of cultural identity in music. Several scholars, including Raymond Williams and Pierre Bourdieu, have noted that ‘culture’ is one of the most complicated words to define because it is intertwined with many other discourses. The research draws on Williams’s theory that aspects of culture, such as tradition and artistic works, are ‘a way of life’ in relation to what matters to us and characterize us as part of society as a whole, reflecting society’s activities, politics, and circumstantial elements. Korean-German composer Isang Yun whose work combined Eastern and Western elements viewed culture in accordance with human dimensions of values, activities, and implications in people’s historical and social lives. This study examines Yun’s Duo für Viola und Klavier (1976), addressing three issues: it explores the theoretical discussion of the concept of culture, addresses music as cultural identity in terms of people and place, and explains how music embodies one’s cultural identity(or identities).