이 연구는 의미연결망 분석을 통해 중등 학생 필자의 글 특성을 분석하는 데 목적이 있다. 학생 글에 대한 개별 단어 특성 및 단어 관계적 특성을 분석한 결과는 다음과 같다.
먼저, 글에서 사용된 단어(명사)의 수는 중학생보다는 고등학생 집단이 많았으며, 어휘 다양성을 의미하는 빈도 반영 명사 수의 경우 고등학생 집단이 중학생 집단보다 많았으나 상 수준이 하 수준에 비해서는 적은 양상을 보여주었다. 이는 쓰기 수준이 높은 학생들이 보다 적은 수의 단어로 더 긴 글을 쓰는 능력이 있음을 보여준다.
둘째, 의미연결망의 구조를 확인해 본 결과, 전체적인 단어 간 연결 정도는 고등학생 집단이 중학생에 비해 높았으나 쓰기 수준별로 보면 상 수준이 하 수준에 비해 연결 정도와 밀도가 더 낮은 것으로 나타났다. 상 수준 글은 내용이 다양하여 단어 간 연결 정도 및 밀도가 낮은 것으로 볼 수 있다.
밀도 차이에 기반한 군집 방식인 모듈래러티 지표에서도 학교급과 쓰기 수행 수준이 높아질수록 글의 의미 분화 정도가 커졌음을 확인할 수 있다.
셋째, 의미연결망 그래프의 패턴 분석 결과 학교급과 쓰기 수준이 높아질수록 중앙에서 주변으로 보다 촘촘한 연결을 보여주었다. 반면 쓰기 수준이 낮은 글에서는 핵심부와 주변부의 밀도 차이가 크고 연결망의 전반적인 응집력이 약한 의미망 패턴이 나타남을 확인할 수 있었다.
넷째, 개별 글의 단어 중심성을 분석한 결과 상 수준의 글에서는 하 수준과 달리 쓰기 주제와 관련된 내용어뿐만 아니라 필자의 관점을 드러내거나 논리를 전개하는 데 활용된 단어들의 중심성 수치가 높게 나타났다. 이는 능숙한 필자일수록 자신의 지식을 변형하여 독자가 글의 내용을 받아들일 수 있도록 유도하는 지식 변형적 글쓰기의 양상과 관련된다고 볼 수 있다.This study aims to analyze the writing characteristics of middle school students through semantic network analysis. The study results are as follows. First, the number of words (nouns) used in the text was higher in the high school group than in the middle school group, and in the case of the number of frequency-reflecting nouns indicating lexical diversity, the high school group had more words than the middle school group, but less than the upper-level group. Thus, students with higher writing levels have the ability to write longer texts with fewer words. Second, as a result of checking the structure of the semantic network, the overall degree of connection between words was higher in the high school group than in the middle school group, but by writing level, the degree centrality and density were lower than those of the upper and lower levels. According to the modularity index, which is a clustering method based on the difference in density, it was confirmed that the degree of semantic differentiation of texts increased as the school and writing performance levels increased. Third, as a result of analyzing the pattern of the semantic network graph, the higher the school and writing levels, the denser the connection from the center to the periphery. Conversely, it was confirmed that the semantic network pattern appeared with a large difference in density between the core and the periphery and weak overall cohesiveness of the network in writing with a low writing level. Fourth, as a result of analyzing the word centrality of individual texts, the centrality of words used to reveal the author’s standpoint or develop logic, as well as content words related to the writing topic, were high in the upper-level texts, unlike the lower-level texts. This can be seen to be related to the aspect of knowledge-transforming writing, in which the more proficient the writer, the more his knowledge is transformed to induce the reader to accept the content of the text.