이 논문은 광주지역 평화‧통일교육의 현황을 분석하고 지역의 특성을 반영한 효과적인 평화‧통일교육 실행을 위한 방안을 도출하는 데 연구의 목적이 있다. 이를 위해 문헌연구를 통해 광주지역의 공공분야, 학교, 사회 분야에서 실행되고 평화‧통일교육의 현황을 분석했다. 또한 광주지역 평화‧통일교육 전문가에 대한 심층면담을 통해 평화‧통일교육 현황을 심층 분석하고 효과적 실행을 위한 방안을 탐색했다. 연구 결과, 학교의 경우 평화‧통일교육 내용의 제한, 전문 인력의 미비, 공공 분야는 정세의 영향에 따른 정책에 대한 관심 부족, 사회 분야에서는 체계적 실행 기반 부족, 시민의 관심 부족으로 인해 한계가 있는 것으로 나타났다. 광주지역 평화‧통일교육의 활성화를 위해 지역 특성을 반영한 평화‧통일교육 실행방안 수립, 지역 차원의 환경 조성, 전문 인력 확보, 지역 차원의 물적 체제 구축이 필요한 것으로 나타났다.This Study aims to analyze Peace Unification Education Program in Gwangju Province and to obtain some policy suggestions and implications for effective implementation of the program on Peace Unification Education which is based on the regional characteristics of Gwangju Province.
In this purpose, it primarily scrutinizes the current state of Peace Unification Education in school sectors, public sectors and social sectors through literary analysis.
In addition, it is conducted in semi-structured interviews to investigate the experiences and perspectives of experts dealing with Peace Unification Education in Gwangju province.
The result of the study indicates that Peace Unification Education in School Sectors has some fallacies noticed in its contents and misconceptions of the experts. Public sectors show lack of interest for Peace Unification Education due to changes in situational impacts. In the social field, there are limitations for the effective implementation of the program of Peace Unification Education owing to the lack of systematic perpetration based on civil Interest.
Respectively, this study points out that the development of Peace Unification Education Program based on its regional characteristics, production of local atmosphere, improvement of experts and building a regional foundation should be handled well for effective and firm implementation of Peace Unification Education.