본 연구는 인공지능을 활용하여 문자나 음성을 통해 사용자(내담자)에게 심리상담 서비스를 제공하는 심리상담 챗봇에 대한 상담사들의 인식을 혼합연구의 탐색적 설계 방식으로 조사하였다. 6명의 상담사를 대상으로 심층면담을 실시하였고, 면담을 통해 얻은 질적 자료를 바탕으로 작성한 설문지로 상담사를 대상으로 온라인 설문을 실시하여 총 226명의 자료를 분석하였다. 이를 통해 심리상담 챗봇의 장·단점 및 기능, 심리상담 챗봇의 활용이 적절한 내담자, 대면상담에서 챗봇의 활용 가능성, 심리상담 챗봇이 기존 상담현장에 미칠 수 있는 영향, 안전·윤리적인 고려사항 등에 관한 상담사들의 인식을 도출하였다. 심리상담 챗봇에 대한 상담사들의 수용도는 ‘보통’ 정도였고, 상담사들은 챗봇의 장점에 대한 기대보다 단점에 대한 우려가 더 큰 것으로 나타났다. 그러나 심리상담 챗봇이 제공하는 기능에 대해서는 전반적으로 적절하다고 평가했으며, 상담 장면에서 심리상담 챗봇의 활용 가능성을 긍정적으로 인식하고 있었다. 본 연구는 심리상담 챗봇에 대한 상담사들의 인식을 조사한 국내 최초의 연구이며 상담사와 심리상담 챗봇이 상호보완적인 관계를 유지할 수 있음을 시사했다는 데 의의가 있다.This study investigated counselors’ perceptions of chatbots that provide psychological counseling services via text or voice using AI(Aritificial Intelligence) by applying an exploratory design method of mixed research. In-depth interviews with six counselors were first conducted, and the collected qualitative data were used to create an online questionnaire, and the created questionnaire surveyed on 226 counselors and the data were analyzed. The perceptions of counselors regarding chatbot’s advantages, disadvantages, functions, the appropriate clients for its use, the possibility of its use during face-to-face counseling, its potential impact on existing counseling sites, and safety and ethical considerations were derived. Counselors’ acceptance of the chatbot was ’moderate.’ Counselors were more concerned about the chatbot’s disadvantages over its advantages. However, the functions provided by chatbots were considered appropriate overall, and the possibility of using a chatbot in the counseling scene was positively recognized. This is the first study in Korea to examine counselors’ perceptions of chatbots, and it is meaningful that it suggested that the counselors and psychological counseling chatbot can maintain a complementary relationship.