연구 목적: 이 연구는 사회보장정보시스템의 서비스 의뢰시스템 활용도와 시스템 이용자의 이용 경험을 분석하여 정보시스템 기반 서비스 의뢰체계 활성화 방안을 마련하고자 하였다.
연구 방법: 이 연구는 서비스 의뢰시스템에서 추출한 자료를 바탕으로 서비스 의뢰현황을 분석한 양적분석과 서비스 의뢰 업무담당자 초점집단인터뷰 자료를 이용한 질적분석을 함께 수행하였다.
연구 내용: 양적자료를 이용하여 지자체와 관련 기관의 서비스 의뢰체계 활용도를 분석하고, 질적자료를 이용하여 의뢰체계 활용에서의 어려움과 개선방향을 분석하였다.
결론 및 제언: 의뢰시스템을 활용한 서비스 의뢰는 점차적으로 증가하고 있었으나 지역 여건에 따라 시스템 활용도는 차이가 있었다. 정보시스템 기반 의뢰체계가 활성화되기 위해서는 이용자의 인식 제고와 시스템 교육 강화, 의뢰시스템 기능개선 등이 필요하다.This study aimed to analyze the utilization of the Information System for Service Referral and Linkage and the experience of users who provide services by the system in public institutions and local governments. For the purpose, this study extracted information about service referral and linkage from the system and interview users to investigate of the using experiences of system and the opinions for improving the system. The results of this study shows that system utilization was depending on the regional conditions and welfare capability, although, service referrals and linkages have increased as time goes by. This study suggests that the technology-empowered system and enhanced education for consciousness- raising and understanding system of users should be schemed to increase utilization of the system.