(연구배경 및 목적) 본 연구는 마르셀 브로이어의 대량생산 주택 계획안의 변화를 분석하여 주택 부족의 문제에 대응하기 위한 건축가의 전략이 주변의 사회적 조건과 어떻게 관련되어 있는지를 살펴보고자 하였다. 20세기는 근대화로 인한 사회적 변화가 컸던 시기이며, 또한 만성적인 주택 부족의 시기였다. 브로이어는 근대화 초반 유럽의 모더니즘 운동의 중심에서 주택의 대량생산과 프리팹 방식에 관심을 갖기 시작했으며, 정치적 문제로 미국으로 이주한 후 2차대전 시기에는 정부 주도의 주택 공급 체계 하에서 디펜스 하우징 프로젝트들에 참여했다. 또한 전쟁 이후에는 민간 중심의 급속한 주택시장의 성장 속에서 주택시장의 중심이었던 일반 주택공급업자들과 소비자인 대중을 대상으로 매체를 통한 프로토타입 디자인을 선보이기도 했다. 이러한 변화 속에서 브로이어의 대량생산을 위한 주택 계획안들의 특징을 살펴보고 그 의의를 주변 사회적 맥락과 연계하여 찾고자 하였다. (연구방법) 브로이어의 대량생산을 목적으로 한 계획안들을 대상으로 하며, 브로이어의 디지털 아카이브에 수록된 도면과 기록 등의 자료와 관련 선행 문헌을 통해 주요 재료와 구조 방법을 중심으로 분석하였다. (결과) 바우하우스에서 프리팹 건축에 대한 아이디어를 처음 발전시키던 시기에는 철골 프레임 구조를 적용했지만 구체적인 재료나 구조 방식보다는 비물질적인 볼륨의 결합이라는 개념적인 부분에 초점이 있었다. 미국으로 이주한 이후 디펜스 하우징 프로젝트들을 진행하면서 미국 주택건설에서 일반적으로 사용되던 목재를 이용한 방식들을 시도한다. 가장 전통적인 목재 프레임 방식, 그로피우스가 시도했던 프리스탠딩 벽체 패널, 그리고 브로이어의 독자적인 목조 트러스 사이의 가변적 공간 시스템까지 다양하게 적용하였으며, 트러스 계획안의 경우 바우하우스에서 시도했던 공간의 개념을 적용하였다. 전후 시기에는 프로토타입 디자인을 통해서 구체적인 구조와 재료에 대한 고민보다는 평면을 중심으로 하는 공간 배치계획에 더 관심을 갖는데, 이는 당시 매체를 통해 대중에게 어떤 생활이 가능할 것인가를 보여주었다. 반면 구조와 재료는 실제 건설을 담당하게 될 일반 주택공급업자의 영역으로 두었다. (결론) 브로이어의 대량생산 주택계획안의 변화는 대량생산을 위해 필요한 표준화의 대상이 구조와 재료, 거주 공간 등으로 다양화될 수 있으며, 주택의 대량생산이 기술 자체의 영역뿐만 아니라 건축가가 속한 사회의 경제적, 문화적 상황에 따라 대응한다는 점을 시사한다.(Background and Purpose) This study analyzed the changes in Marcel Breuer's mass-produced houses and examined the meaning of the strategies that architects have used to cope with the housing shortage. Throughout the 20th century, there were chronic housing shortages due to great social change, modernization, and political situations. In the early 20th century, Breuer began to develop prefabrication methods for mass-produced houses in the midst of the modern architectural movement at Bauhaus. During World War II, he participated in defence housing projects in new construction environments under government-led housing supply policies in the United States. In the postwar era, he presented prototype designs through the media to mass builders and the public, facing the rapid growth of the housing market led by the private sector. This study attempted to reveal how Breuer’s design strategies for mass-produced houses were formed in connection with these social contexts. (Method) Breuer's small house designs for mass production were targeted, and the materials and structural methods were mainly analyzed through drawings and letters from Breuer's digital archive and related literature. (Results) A steel frame structure with metal and glass panels was applied to the initial models for prefabricated houses developed at Bauhaus; however, the conceptual idea for the combination of immaterial volumes was more appealing than concrete materials or structural methods. After moving to the United States, wooden construction methods commonly used in the American housing construction industry were utilized for defense housing projects in various ways. Breuer used the traditional wooden frame for the Aluminum City Terrace, freestanding wall panels for Yankee Portable Houses with assembly production methods, and unique wooden trusses with flexible spaces between two horizontal structural members, which reflected the spatial concepts developed at Bauhaus. For postwar houses, he presented a prototype design in magazines and museums, which displayed a spatial arrangement focusing on the inhabitants’ living conditions rather than specific structures and materials. He attempted to show the life that his design enabled to the public, while the structure and materials were left to the builders in charge of the actual construction. (Conclusions) Variations in Breuer’s design suggest that the objects of standardization for mass production can be diversified into structures, materials, and living spaces. It can be concluded that the technologies for mass-produced houses were influenced not only by the realm of technology itself but also by the social conditions related to the political, cultural, and economic situations.