본 연구의 목적은 상담자들이 상담현장 경험을 통해 상담자의 사회적 책임에 대해 어떤 인식을 가지고 있는지 확인하고, 그 유형별 특징을 분석하는 것이다. 이를 위해 Q방법론을 활용하였고, 구체적으로 분석을 위해 47개의 Q표본을 확보하고, 상담자 54명을 P표본으로 선정하여 Q표본 진술문을 분류분포도에 Q분류하는 과정을 거쳐, PQMethod 프로그램을 사용하여 요인분석을 하였다. 분석 결과, 상담자의 사회적 책임에 관한 세 가지 인식 유형이 도출되었다. 제1유형은 ‘상담자 역량강화형’으로, 상담자의 자기성찰 및 윤리성, 상담자 전문성에 관한 지속적인 수련 및 성장을 위한 노력이 곧 상담자의 사회적 책임이라고 인식하는 유형이었다. 제2유형은 ‘내담자 성장도모형’으로, 상담을 통한 내담자 개인의 성장과 긍정적 변화, 안녕을 최우선으로 하는 직업적 소명에 최선을 다하는 것을 곧 상담자의 사회적 책임으로 인식하는 유형이었다. 제3유형은 ‘사회정의 실현형’으로, 사회복지와 관련하여 사회적 약자를 옹호하여 무료상담 및 비용조정이 가능하고, 사회제도 및 기관과 연계하여 도움을 줄 수 있으며, 국가적 위기에 참여하여 봉사하는 것을 사회적 책임으로 인식하는 유형이었다. 본 연구의 결과는 상담자가 인식하는 사회적 책임의 범위를 이해하고, 상담자의 사회적 책임 역량 계발을 위한 교육과정 및 프로그램 개발에 필요한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to explore the perception of social responsibility among professional counselors, based on their field experience in counseling, and describe the different types of perception of social responsibility using Q-methodology. Forty-seven Q-statements were secured for Q-sample and 54 professional counselors (P-sample) Q-sorted them following a Q distribution. Collected Q data were subjected to Q factor analysis using the PQMethod program and the 3 types of perception of social responsibility among professional counselors were identified. The first type of counselors, named as “enhancing the counselor’s competencies”, recognized that the counselor’s self-reflection, ethics, and continuous efforts for learning and professional development to maintain the highest standard for practice were among the most important in their perception of social responsibility. The second type of counselors, labeled as “promoting the client’s growth”, strongly endorsed the counselor’s social responsibility to work for their clients’ best interest by putting their clients’ personal growth, positive change, and well-being first. The third type of counselors, labeled as “realizing social justice”, recognized as social responsibility to participate in and serve in national crises, allow free counseling and cost adjustment in support of the socially disadvantaged in relation to social welfare, and help the client in connection with social systems and institutional changes. Our findings could be used to understand the scope of social responsibility perceived by professional counselors in Korea and as basic empirical data for developing curricula or programs for developing counselors’ competencies for social responsibility.