본 논문은 음악의 형용 불가능성에 대한 논의에서 시작한다. 자연의 아름다움을 보고 시인이 시를 짓듯이 음악의 아름다움에 대해 우리도 말할 수 있지 않은가. 슐라이어마허의 해석학적 철학은 음악의 형용 가능성 논의를 위한 단초를 제공한다. 그의 철학은 낭만주의 해석학이다. ‘이해’를 위한 학문인 ‘해석학’에서 낭만주의 해석학은 ‘저자의 의도’를 이해하는 것에서 더 나아가 ‘저자보다 더 잘 이해함’을 목표로 삼는다. 슐라이어마허는 이를 위해 이론과 실천을 강조하는 ‘문법적 해석’과 ‘심리적 해석’을 주장한다. 그의 해석학은 ‘보편적 해석학’인 것이다. 또한 그의 저서에 나타난 음악에 관한 논의를 통해 단편적이나마 그의 ‘음악해석학’을 엿볼 수 있다. 음악해석학이 보편적 해석학에서 시작되었음은 물론이고 나아가 해석학의 발전과 함께 음악해석학도 발전하였다. 본 논문에서는 그러한 음악해석학의 발전을 살펴보기 위한 첫 시도로 슐라이어마허의 해석학을 살펴본다.This article begins with a discussion of the ineffability of music. Just as a poet composes a poem after seeing the beauty of nature, can we not talk about the beauty of music? Schleiermacher's hermeneutic philosophy provides a clue for discussing the modality of music. His philosophy is considered romantic hermeneutics. Hermeneutics is a study for understanding, while romantic hermeneutics goes beyond understanding the “author’s intention” and instead aims to “understand better than the author.” For this, Schleiermacher insists on “grammatical interpretation” and “psychological interpretation” that emphasize theory and practice. His hermeneutics is “universal hermeneutics.” In addition, through the discussion of music in his books, we can get a glimpse of his “musical hermeneutics,” albeit only fragmentarily. Not only did music hermeneutics start from universal hermeneutics, but music hermeneutics also developed along with the development of hermeneutics. In this paper, Schleiermacher's hermeneutics is examined as a first attempt to examine the development of such musical hermeneutics.