피아니스트 김원복(金元福, 1908-2002)은 식민지 조선에서 일본 유학을 경험하고 노년까지 왕성하게 활동했던 음악가이다. 여성 음악가에게 결혼은 인생과 경력에 있어서 하나의 전환점이 될 수밖에 없었는데 김원복은 아버지와 남편이 모두 음악가였기 때문에 이들로부터 음악 활동에 대한 지지를 기대할 수 있었던 특별한 환경을 가졌던 인물이라 할 수 있다. 김원복의 ‘음악가족’은 음악계의 선배이자 아버지였던 김형준(金亨俊, 1885-1965)을 시작으로 그의 동료였던 홍난파(洪蘭坡, 1898-1941) 그리고 홍난파의 조카이자 배우자인 홍성유(洪盛裕, 1908-1936)로 이어지며 이들과 함께 김원복은 활발하게 음악 활동을 이어간다.
본 연구는 김원복이 세 인물과의 접점에 있었던 시기인 1950년 이전까지를 중심으로 이들과 함께 어떠한 상황에서 김원복이 음악 활동을 해나갔는지 살펴본다.Pianist Won-pok Kim (金元福, 1908-2002) was one of the most talented female musicians of her time. She had experience studying abroad in modern Korea under the Japanese Empire and remained active well into old age. For women musicians, marriage was often a turning point in their lives and careers, but Kim had the unique circumstance of having both her father and husband as musicians, which provided her with valuable support for her musical endeavors. Kim Won-pok’s “musical family” began with her father, Hyengchoon Kim (金亨俊, 1885-1965), who was one of the leading musicians of his time, and continued with his colleague Nan-p’a Hong (洪蘭坡, 1898~1941) as well as Hong’s nephew and Kim’s spouse, Sung-yoo Hong (洪盛裕, 1908-1936). Together with them, Kim continued her musical activities.
This study examines the period before 1950 when Kim Won-pok was in close contact with these three individuals and examines the circumstances surrounding her musical activities during this period.