이 글은 해방 직후부터 1960년대 초반까지 북한‧중국 토지개혁서사에 나타난 지주-농민 간의 계급갈등 양상을 비교 검토하는 것을 목적으로 한다. 북한 토지개혁이 짧은 시간 동안 이루어진 데 비해, 중국의 토지개혁이 유상매수에서 무상몰수로의 전환을 겪어 비교적 서서히 진행되었다. 이로 인해 북한 토지개혁서사는 전부 토지개혁이 완수된 이후 창작된다는 점과 달리, 중국 토지개혁서사의 창작은 토지개혁의 전개와 거의 동시적으로 발전된다. 따라서 북한 토지개혁서사는 토지개혁으로 인한 농촌현실의 전변과 거기에 생활하는 농민의 의식과 삶의 변화를 형상화함에 초점을 두고 있다면, 중국 토지개혁서사의 초점은 농민들의 계급의식을 각성시키고 그들을 토지개혁에 참여시키도록 동원하는 데 있다. 그 결과로 소작제도 소멸되고 건국의 사업을 앞둔 북한의 토지개혁서사에서 계급갈등이 해소되고 낡은 것-새로운 것의 대립으로 전환되는 양상을 보인 반면, 중국 토지개혁서사에서는 계급갈등이 극대화되고 나아가 공산당-국민당 간의 대립으로 이어지는 양상을 보인다.This paper compares and reviews land reform narratives in North Korea, and China from the post-liberation period to the early 1960s. While North Korea''s land reform was carried out for a short time, China''s land reform transition from paid purchases to free confiscation, and proceeded relatively slowly. Unlike North Korea where land reform narratives were created after land reform was completed, Chinese land reform narratives developed simultaneously with the development of land reform. Therefore, while the North Korean land reform narrative focused on embodying the transformation of rural reality caused by land reform and the change in the lives of farmers living there, the focus of the Chinese land reform narrative was to awaken farmers'' class consciousness and mobilize them to participate in land reform. In North Korean land reform narrative ahead of the founding project the tenant farming system was diminished, and class conflict resolved, whereas class conflict was maximized in China''s land reform narrative and further led to confrontation between the Communist Party and the Kuomintang. Confrontation between the old and the new refers to the confrontation between the old and new ideas surrounding the congratulatory system, issue of early marriage, and clan ideology.