칼빈의 성화사상의 본의는 구원받은 자들에게서 하나님의 구속의 의가 온전히 유지되는 것은 물론 발전적으로는 삶의 영역에서의 거룩함을 촉구하고 있다. 칭의로 인한 하나님 의(義)는 구원받은 자들의 신앙을 지탱해주는 핵심 원리이자 그들의 삶 속에 반드시 나타나야 할 ‘경건’ 그 자체인 것이다. 그러나 작금의 개혁주의 교회와 신자들의 삶은 그에 합당한 열매를 맺고 있지 못하다. 오히려 사회로부터 불신과 비판의 대상으로 인식되고 있다. 신자에게 거룩한 삶으로서의 성화의 실패는 내세에 대한 하나님 나라의 비전을 상실하는 것이요, 궁극적으로는 우리의 영혼의 구원을 위태롭게 하는 것이다.
칼빈의 신학은 성화의 총체적 위기에 대해 교리와 윤리의식을 통한 성화의 실천적 변혁을 제시한다. 성경의 진리와 복음의 토대 위에 굳건한 칼빈의 교리와 윤리의식은 신앙과 삶에 대하여 하나님의 거룩함을 실천하고 완성하는 것에 그 목적이 있다.
성경적 윤리의식은 그리스도인에게서 삶의 변화를 이끌어낼 것이며 하나님과 이웃에 대한 사랑과 헌신으로 응답할 것이다. 왜냐하면, 그리스도인은 하나님의 진리의 말씀을 통해 근본적으로 인간으로서의 참됨과 복음에 부합하는 삶의 가치관을 형성하기 때문이다. 세속원리의 거센 도전 속에도 그리스도인들이 추구해야 할 거룩한 삶의 완성은 우리 안의 모든 악함과 불의를 반대하고 그리스도 예수의 은혜와 구속의 의를 실천하여 하나님의 거룩한 성품을 구현하는 것이다.
The purport of John Calvin’s doctrine of sanctification is that God’s righteousness of salvation is not only fully maintained in the saved but they are further required to be holy in their lives. However, there are many Reformed Christians who fail to live and bear fruit according to their faith. Society seems to have lost confidence in the Church, which is regarded as an object of criticism. For Christians, to fail to be sanctified for a holy life is to lose one’s vision of the kingdom of God in the age to come. Furthermore, it may ultimately endanger the salvation of one’s soul. Calvin’s theology calls for practical reforms for sanctification through doctrines and ethics in the face of the serious crisis of sanctification. The purpose of Calvin’s doctrines and ethics based on the biblical truth and the gospel lies in helping Christians put God’s holiness into practice as perfectly as possible in their faith and lives. We can live a holy life when we embody God’s holy character in our own lives by resisting all evils and injustices within ourselves and practicing Jesus Christ’s salvific righteousness.