와크프는 자발적 성격의 종교적 자선을 이슬람법에 의해 법제화한 제도이다. 와크프는 자캇과 더불어 이슬람 복지 제도의 양 축이라고 할 수 있으며, 이슬람 역사에서 국가를 대신해 사회적 서비스와 공공재를 제공하는데 결정적인 역할을 하였다. 이 글은 와크프를 자선, 공익, 시장의 조합으로 간주하고, 이들 요소들이 특정한 방식으로 결합하면서 야기될 수 있는 다양한 쟁점을 와크프 원리를 둘러싼 이슬람법 4대 학파 사이의 법학적 논쟁, 와크프의 법적 원리와 현실 운영 방식 간의 괴리와 타협, 근현대 시기에 진행된 와크프 개혁이 촉발한 변화와 이에 대한 새로운 형태의 대응 양상에 초점을 맞추어 살펴본다. 이를 통해 와크프를 바라보고 실행하는 무슬림 사회의 내부적 관점과 실천, 그 관점과 실천들의 복잡성과 역동성을 포착하고자 하며, 현대 이슬람 사회에서 와크프가 갖는 잠재력과 한계를 평가한다.Waqf, which has been translated as trust or foundation in English, is a legal institution of Islamic voluntary charity. Waqf is one of two axis of Islamic welfare system with zakat, and has played a vital role to provide social services and public goods without government expenditure for the Muslim community from the early history of Islam. Waqf can be explained as the complex assembly of charity, public interests, and market.
This paper deal with the diverse issues arising from the specific ways these elements are combined, especially by focusing on the legal debates between 4 Islamic schools regarding the principles of waqf, on the disjuncture and compromise between the legal principles and the practices of waqf management, on the evaluation of centralization policy of waqf by governments during the 19-20th century and the recent revival of waqf in new forms. Waqf issues are also relevant to social economy, where the relations between public welfare and market, gift and market, civil autonomy and state control are key issues which the history of waqf has clearly shown.