연구 목적: 본 연구는 4차 산업혁명시대 뷰티산업의 가치 및 전망, K-뷰티산업의 현황에 대해 살펴보고 4차 산업혁명시대의 K-뷰티산업 발전방안에 대해 제안하고자 하였다.
연구 방법: 연구방법은 문헌고찰 방식이다.
연구 내용: 연구 내용으로는 4차 산업혁명 및 뷰티산업에 대한 선행연구를 검토하고, 4차 산업혁명시대의 K-뷰티산업에 대해 분석하였으며 K-뷰티산업의 발전방안에 대해 제시하였다.
결론 및 제언: 연구결과 첫째, VR, AR과 같은 기술 혁신으로 맞춤형 뷰티 프레임의 전환이 필요한 것으로 나타났다. 둘째, 빅데이터의 활용으로 소비자의 니즈를 파악하여 지속성장 가능한 분석이 필요한 것으로 나타났다. 셋째, 다양한 국가와 지역의 니즈를 파악하기 위한 로컬화 전략이 필요하며, 넷째, 전 세대를 아우를 수 있는 건강과 미에 대한 니즈를 동시에 충족하기 위한 뷰티헬스산업의 융복합이 필요한 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 한국의 뷰티산업이 지속적으로 발전하고 성공할 수 있도록 국가 및 지자체, 산업계의 노력이 함께 이루어져야 할 것을 시사하였다.This study examines the value and prospects of the beauty industry in the era of the 4th industrial revolution, the current status of the K-beauty industry, and proposes ways to develop the K-beauty industry in the era of the 4th industrial revolution. The research method is a literature review method. As for the contents of research, previous studies on the 4th industrial revolution and beauty industry were reviewed, the K-beauty industry in the era of the 4th industrial revolution was analyzed, and the development plan of the K-beauty industry was presented. As a result of the study, first, it was found that the conversion of customized beauty frames is necessary due to technological innovations such as VR and AR. Second, it was found that there is a need for sustainable growth analysis by identifying consumer needs through the use of big data. Third, a localization strategy is needed to identify the needs of various countries and regions, and fourth, it was found that convergence of the beauty health industry is necessary to simultaneously meet the needs for health and beauty that can encompass all generations. Through this study, it was suggested that the efforts of the state, local governments, and industries should be made together so that the Korean beauty industry can develop and succeed continuously.