이 연구의 목적은 초임 특수교사가 경험한 장애학생의 의사소통과 그에 관한 지원 요구를 살펴보는 데 있다. 이를 위해 최근 1년 안에 신규로 발령받은 초임 특수교사 9명을 대상으로 2회의 집단 심층면담(FGI)을 실시하였다. 여교사 6명, 남교사 3명이 참여하였다. 초임 특수교사를 대상으로 의사소통 경험 및 지원 요구와 관련하여 집단 심층면담을 실시한 결과, 대주제 3개와 13개의 하위주제가 도출되었다. 첫째, 3개의 대주제는 ‘학생과 의사소통하는 것의 의미’, ‘의사소통 경험’, ‘의사소통 교수역량을 높이기 위한 지원’ 등으로 구분하였다. 둘째, 하위주제로는 ‘3월, 고립된 아이들, 관계 맺기의 시작, 수업으로 시작하는 소통하기, 이론서와는 다른 낯선 교실, 학생에 대한 오해, 교과수업과 생활지도의 사이, 시행착오의 연속, 수업 전문성에 대한 불확신, 교직 적응 시간 확보하기, 의사소통 교육의 목적과 목표 공유하기, 증거 기반의 실제 찾기, 의사소통 교육 패러다임의 변화 읽기, 협력으로 돌파하기 등이 도출되었다. 이를 통해 초임 특수교사가 의사소통의 관점에서 바라는 보는 현재의 교실, 학생, 수업의 모습에 비추어 그들을 체계적으로 지원할 필요성이 드러났다. 또한 교원양성기관에서의 AAC를 포함한 의사소통 교육의 강화, 초임 특수교사를 배려하는 학교문화의 중요성, 그리고 이와 관련하여 업무를 줄여주어 그들이 교직을 준비할 수 있는 충분한 시간을 제공할 필요성 등이 제기되었다.
The purpose of this study was to investigate the experiences and support needs related to communication of novice special education teachers with students with disabilities. Two times of focus group interviews were conducted with 9 novice special education teachers who were newly appointed within the last year. 6 were female and 3 were male participants. As a result, three major themes and thirteen sub-themes were identified. The three major themes were categorized as 'the meaning of communicating with students,' 'experiences of communication education,' and 'support for enhancing communication teaching capacity.' The sub-themes included 'isolated students in March,' 'beginning of building relationships,' 'communication through class activities,' 'unfamiliar classrooms compared to theoretical knowledge,' 'misunderstandings about students,' 'balancing curriculum and life guidance,' 'trial and error,' 'uncertainty about teaching expertise,' 'securing adaptation time to teaching,' 'sharing communication education goals and objectives,' 'finding evidence-based practices,' 'understanding changes in the communication education paradigm,' and 'breaking through collaboration.' Educational implications were discussed based on the results. Suggestions include improving communication education, such as AAC, in teacher training institutions, considering novice special education teachers in school culture, and reducing workload to provide adequate preparation time.