연구목적 이 연구는 2022 특수교육 교육과정 실과 교과의 영역별 성취기준에 대한 내용 타당도를 검증하는 데 목적이 있다.
연구방법 이를 위하여 기본 교육과정 실과교과에 전문성을 가지고 있는 초등특수교사 18명을 대상으로 실과 교과의 성취기준에 대한 델파이 조사를 1차, 2차에 걸쳐 타당성, 난이도의 적절성으로 구성된 내용 타당도를 분석하였다.
연구결과 첫째, 2022 개정 특수교육 기본 교육과정 실과 교과의 영역을 ‘기본생활’, ‘기술·정보’, ‘생명·안전’, ‘진로 인식’의 4개 영역으로 구성하였다. 둘째, 실과 교과의 ‘기본생활’, ‘기술·정보’, ‘생명·안전’, ‘진로 인식’ 영역의 성취기준에 대한 내용 타당도를 확인하였다. 셋째, ‘진로 인식’ 영역의 일부 성취기준에 대한 내용 타당도가 낮게 나타나 성취기준을 조정하고, 초등특수교사의 전환교육에 대한 인식 제고의 필요성을 확인하였다.
결론 이와 같은 연구결과를 토대로 실과 교과의 성취기준을 확정하고 영역별 시사점을 제시하였다
Purpose The purpose of this study was to verify the content validity of the achievement standards of practical arts in the 2022 revised special education basic curriculum.
Method Eighteen elementary special education teachers with expertise of the practical arts participated. The Delphi survey was conducted in the first and second rounds regarding the validity and difficulty of the achievement standards of practical arts.
Results First of all, the practical arts in the 2022 revised special education basic curriculum consisted of four areas: ‘basic life,’ ‘technology·information,’ ‘life·safety,’ and ‘career awareness.’ Second, the content validity of the achievement standards for each area including ‘basic life,’ ‘technology·information,’ ‘life·safety,’ and ‘career awareness’ of practical arts subjects was confirmed. Third, the content validity of some parts of the achievement standards in the ‘career awareness’ area was low, so the achievement standards were adjusted, and the necessity of improving the awareness of elementary special education teachers' transition education was confirmed.
Conclusion Based on the results of this study, the achievement standards of practical arts subjects were confirmed, and implications for each area were suggested.