본 연구는 대가 수퍼바이저의 발달 과정 분석을 통해 수퍼바이저가 어떠한 과정을 거쳐서 발달해 가는지를 탐색하여 수퍼비전 연구의 기초적 자료로 활용하고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 동료지명방식으로 선정된 대가 수퍼바이저 15명을 대상으로 심층면접을 실시하여 근거이론 접근 방식(Strauss & Corbin, 1990)으로 분석하였다. 범주분석 결과 60개의 개념, 31개의 하위범주, 13개의 범주가 도출되었다. 대가 수퍼바이저의 발달 과정의 핵심범주는 ‘숙고, 깨달음의 심화와 순환이 함께 어우러져 초월적 지평이 넓어져감’으로 요약되었다. 과정분석을 통해 대가 수퍼바이저들의 발달은 관찰단계, 성찰단계, 통찰단계, 확장단계, 통합단계의 5단계 과정으로 윤곽이 드러났다. 이 과정은 한두 번으로 끝나는 것이 아니라 끊임없이 심화되면서 순환성을 이루고 있었다. 본 연구는 수퍼바이저의 발달 과정을 통합적으로 살펴보고 이에 대한 지식과 자료를 제공해 주었다는데 의의가 있다. 나아가 대가 수퍼바이저의 발달 과정에 있어서 공통 요인을 확인함으로써 한국의 수퍼바이저 발달 초기 이론을 구축하여 수퍼바이저 발달을 위한 훈련 및 교육 내용 개발에 활용될 근거를 제시하는 데에 상담학적 함의가 있다.
This study aims to provide basic data for supervision research by exploring how supervisors develop through the analysis of the development process of master supervisors. For this purpose, in-depth interviews were conducted on 15 master supervisors selected by peer nomination and the data were analyzed using a grounded theory approach (Strauss & Corbin, 1990). In the results of the categorical analysis, 60 concepts, 31 subcategories, and 13 categories were derived. The core category of the master supervisor’s development process was summarized as ‘A transcendental horizon that expands as contemplation and enlightenment deepen and cycle together’. Through process analysis, the development of master supervisors was outlined as a five-stage process: observation, reflection, insight, expansion, and integration. This process was a continuous process of deepening and circularity, rather than one-time event. This study is meaningful in that it provided knowledge and data on the developmental process of supervisors in an integrated manner. Furthermore, by identifying common factors in the developmental process of master supervisors, this study has counseling implications in building an initial theory of supervisor development in Korea and providing a basis for training and educational contents developing for supervisor development.