고등학교 과정에서의 한국음악사 학습은 2022 개정 음악과 교육과정에서 강조하는 융합교육 중 가장 보편적이면서도 성취기준 [12음02-05]와도 직접적으로 관련되어 주목된다. 새로운 교육과정의 지향점 수용을 위해서는 2015 개정 교육과정 고등학교 음악교과서에서 보완점을 도출하여 새 교과서 개발에 반영해야 한다. 이러한 시의성과 문제의식을 바탕으로 본 연구는 교과서 내 한국음악사 중 조선시대 서술을 분석함으로써, 다음 교과서 개발에 도움이 되는 구체적인 제안점을 제시하고자 하였다.
서술 내용을 역사적 타당성과 교육적 효과를 기준으로 분석한 결과, 고려 음악사와의 연계성 보완, 사료에 근거한 서술 지향, 핵심어의 명확한 제시, 시기별 변천 양상의 표면화, 다문화교육의 관점 고려 등 서술의 재고점이 도출되었다. 올해부터 본격적으로 시행되는 고등학교 일반선택 음악 교과의 교재 개발에서 이러한 요소들이 고려되어, 현행에서 한걸음 더 나아간 조선시대 음악사 교육이 시행되기를 기대한다.
Learning Korean music history in a high school course is emphasized in the 2022 revised music curriculum, and is also directly linked to the achievement standard [12음02-05]. Therefore, in order to best implement the new curriculum’s direction, supplementary points should be drawn from the 2015 revised high school music textbook and reflected in the development of the new textbook. This study focuses on the period of the Joseon Dynasty, which encompasses the largest historical data and directly influenced Korean traditional music.
Therefore, these factors must be considered in the development of textbooks for high school general elective music courses that will take effect this year, which will serve as an opportunity for schools to implement more objective Korean traditional music education and instill a more comprehensive history for students.