본 연구는 행정 가치와 패러다임의 변화 속에서 ‘시민들의 보다 나은 삶을 위한 공공서비스 전달 체계를 어떻게 설계해야 하는가?’에 관한 문제의식에서 시작되었다. 본 연구에서는 공공 조직의 관리적 측면에서 공공 부문의 협업과 그 과정에서 발현되는 창의성에 주목하여 ‘협업적 창의성’의 발현 메커니즘을 경험적으로 분석함으로써 이에 대한 답을 구하고자 하였다. 이를 위하여 기존 연구에서 이론적으로 제시된 협업적 창의성의 논리 모형을 공공서비스 디자인 맥락에 적용하여 사례 분석을 위한 연구 분석틀을 설정하였다. 분석 결과, 공공서비스 디자인 과정을 통해 팀원들이 공동의 목표를 위해 상호 작용하는 과정에서 서로의 지식, 정보, 역량 등을 활용하여 아이디어를 교환함으로써 과정으로서의 창의성이 나타나는 것을 관찰하였으며, 개별 주체의 시각에서는 생각해 내지 못한 대안이나 해결책을 도출함으로써 결과로서의 창의성이 발현됨을 확인하였다. 사례 분석을 통해 협업적 창의성의 논리 모형의 설명력을 진단할 수 있었으며, 기존 모형에서는 간과되었던 요인들을 발견하여 반영함으로써 협업적 창의성의 논리 모형을 수정 및 발전시켰다는 데에 본 연구의 의의가 있다.
This study started from the concern about how to design a public service delivery system for enhancing the citizens’ quality of life in the changing values and paradigms of public administration. In order to find answers to this, this study focused on collaboration in the public sector from a managerial perspective and empirically analyzed the manifestation mechanism of collaborative creativity, which is the group-level creativity that occurs in the collaborative process in the public sector. Specifically, an analytical framework was designed and applied to a case study. The case analysis found that team members interacting together towards a common goal manifested process creativity. This was achieved by exchanging ideas, utilizing each other’s knowledge, information, and capabilities during the public service design process. The analysis also showed that creativity in results emerged as a consequence of deriving alternatives or solutions that were not previously considered from one party's perspective alone. Based on the findings, this study confirmed the explanatory power of the collaborative creativity logic model and modified the previous model by incorporating factors that were not included in theoretical discussions.