온라인 환경에 특화된 종교적 상상, 표현, 실천 등이 존재할까? 이 질문은 디지털 시대가 심화 될수록 중요해질 것이다. 그 물음을 탐색하기 위해서 성지 밈에 주목했다. 몇몇 커뮤니티의 인기 게시물이 ‘성지’로 불린다. 그리고 이러한 게시물에 소원 댓글이 달리고 있다. 여기에서 관용적으로 사용되는 표현이 ‘성지순례 왔습니다.∼하게 해주세요.’이다. 이러한 댓글은 내용상으로 볼 때, 온라인 공간에서 나타나는 종교적 실천으로 보기에 충분하다. 전혀 종교적 특성이 없는 온라인 게시물에 왜 이런 소원 댓글이 달리게 되었을까? 이를 알아보기 위해서 최초의 성지 게시물로 불리는 디시인사이드 커뮤니티의 ‘쿠키닷컴’ 게시물의 댓글을 스크랩해서 분석해 보았다. 이를 통해 언제, 어떤 맥락에서 ‘성지’라는 개념 규정이 등장하고, 소원 댓글이 달리게 되었는지 살펴보았다.
분석 결과를 통해 당시 ‘아햏햏’의 유행으로 ‘성지’ 규정이 가능했으며, 쿠키닷컴 게시물 초창기 유행 때부터 ‘성지’ 개념이 등장했고, 초기에 일부소원 댓글이 쓰인 것을 확인할 수 있었다. 그러나 ‘성지순례’ 관용구가 정식화된 것은 쿠기닷컴 게시물 유행이 끝난 뒤였고, 그때부터 대부분의 댓글이 소원 댓글로 채워졌음을 알 수 있었다.
아울러 다양한 성지글 사례를 검토하여 온라인 성지의 특성을 살펴봤다. 이를 통해서 온라인 성지도 오프라인 성지와 마찬가지로 기억의 공간이며, 관광지이자 놀이터, 기념을 위한 낙서장의 모습 가지고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 그러나 해당 댓글에서 소원을 들어줄 초자연적 존재에 대한 인식이나 종교 사상적 사유의 흔적은 희박했다.
Can religious imagination, expression, and practice be specifically adapted for the online environment? This question becomes increasingly important as the digital age progresses. To explore this inquiry, I focused on the recent phenomena that extremely popular online posts have turned into virtual holy lands in Korea. Popular posts in some well-known communities, such as twitter, Naver Chi-sikIN, dcinside, are referred to as “holy land,” and wish comments are left on these posts. When internet users visit these posts, they are expected to leave comments: “I have come on a pilgrimage to the holy land. Please let me (accomplish something).” These comments appear to be religious practices emerging within the online space when considering their content. Why do these wish comments appear on online posts that lack the traditional components of specific religions? To answer this, I collected and analyzed comments from the “Cookie.com” post in the dcinside community(dcinside.com), the website known as having the first holy land post. I examined when and in what context the concept of “holy land” emerged and when wish comments began to appear.
I argue that the definition of “a holy land” was created due to the popularity of “ah-hang-hang[아햏햏].” At that time, the concept of “holy land” began to appear from the early days of the Cookie.com post’s popularity, with some wish comments being used. However, it was not until the popularity of the Cookie.com post waned that the “pilgrimage” idiom was formalized, and most of the comments started to be filled with wishes.
Additionally, I traced the characteristics of the online holy land by examining various holy land post examples. Through this, I confirmed that these posts are understood and visited as online holy lands by internet users, like their offline counterparts of more traditional places of religion are visited by followers. Since the online “holy lands” become the places of making important wishes, they also serve as spaces for memory, tourist attractions, playgrounds, and graffiti walls for commemoration even though the commentors might be not aware of a supernatural entity or particular religious belief in online spaces.