중국의 사회적기업은 2015년 이래 사회적경제의 주체로서 주목을 받기 시작하여 일정한 성과를 거두었으나, 시장 규모의 확장과 영향력 제고의 측면에서 한계점을 가진다. 그 근원 중 하나로서, 사회적기업이 창출하는 사회적가치 정량화의 어려움을 들 수 있다. 사회적기업의 사회적가치 측정은 그 사회적가치를 가시화하는 효과적인 방법으로서 사회적기업의 자원 획득을 촉진하고 사회적 인지도를 제고하며, 또한 규모와 영향력을 확대하는 데 기여하여, 최근 중국 내에서 지속적인 관심을 받고 있음과 동시에 더욱 깊고 체계적인 연구가 시급하다. 본 연구는 사회적가치가 사회적기업의 지속 가능한 발전에 미치는 영향의 관점에서, 구체적인 측정 메커니즘을 이용하여 중국 사회적기업의 사회적가치 측정에 대한 사례 연구를 전개함으로써, 중국에서의 사회적가치 평가 체계의 응용과 보급의 가능성을 탐구하고, 나아가 그 효과적인 실천을 위한 시사점을 제공한다. 우선, 중국 사회적기업의 발전 현황과 직면한 문제를 파악하고, 국제적 관점에서 사회적가치 측정 메커니즘의 특징에 대한 체계적인 분석을 바탕으로, 중국 사회적기업의 사회적가치 측정 메커니즘의 응용 전망에 대해 분석한다. 나아가 중국의 대표적인 사회적기업 10곳을 대상으로 SPC 사회성과 측정 메커니즘을 활용하여 사회적가치를 측정, 측정 과정과 결과를 토대로 사회적기업과 그 생태계 발전의 시각에서 중국 사회적기업의 사회적가치 측정 및 그 응용을 위한 시사점에 대해 논의한다. 분석 결과, SPC 사회성과 측정 메커니즘은 중국의 사회적기업에 있어 실천 가능성과 방대한 응용 전망을 갖는다. 동시에 중국 사회기업의 발전단계, 발전특징 및 생태환경 등의 차이에 근거하여 그 체계와 활용모델은 여전히 큰 본토화 및 진보의 여지가 있다.
Since 2015, social enterprises have started to draw attention as the type of organization that has engaged in the social economy practice and has made some practical achievements. However, it is still very limited in terms of market expansion and social impact. One of the key problems lies in the lack of an effective way to quantify the social value created by social enterprises. Social value evaluation of social enterprises can promote social enterprises to acquire more resources and garner more recognition from society which can contribute to expanding the scale and impact of social enterprises. An in-depth systematic study is urgently needed. Believing that social value can positively impact the sustainable development of social enterprises, this research applies a specific measurement mechanism to measuring social value produced by social enterprises in China through the case study method. It explores the feasibility of applying and promoting the social value evaluation system in China and provides insights for further effective practices. First, it grasps the development status and problems of social enterprises in China. Based on a systematic assessment of the features of the social value measurement mechanism from an international perspective and analysis of its application prospects in China, we selected 10 typical Chinese social enterprises as study subjects, applying the SPC social outcome measurement mechanism to measure the social value they have produced. Finally, based on the measurement process and results, it provides suggestions for measuring and applying the social value of social enterprises in China from the angle of the development of social enterprises and their ecological environment. In summary, the SPC social outcome measurement mechanism works well among Chinese social enterprises and has great application prospects. At the same time, its systems and models still have much room for improvement according to the development stage, development characteristics, and ecological environment of Chinese social enterprises.