UAM 도입초기엔 버티포트의 적절한 입지 선정을 위한 기준을 마련해야 하며, 이 과정에서 도시와 UAM 특성을 고려한 계획적·설계적 해결책이 요구된다. 이후 상용화 단계로 갈수록 버티포트 간의 신규노선 개설, 기존노선 재편 등 효율적인 항공 운송시스템에 관한 연구도 필요하며 그에 맞는 장래 수요조사가 필요하다(김벽진·안승범, 2017). 이를 위해 각 버티포트 간의 이동네트워크 구축 연구도 필요하다. 수요와 공급의 상호작용에 있어버티포트 간의 네트워크 설계는 중요하게 고려되어야 할 사항이며(Wu and Zhang, 2021), 효율적인 네트워크 구축을 위해서는정밀한 분석이 필요하다.
이 같은 상황에서 본 연구는 한국의 수도권을 대상으로, 버티포트의 입지를 선정하고, 이를 바탕으로 UAM 네트워크를 구축하는 것을 첫 번째 목적으로 한다. 이후 각 버티포트 사이의UAM 이용량을 추정하고, 이를 통하여 버티포트의 중심성과 필요 규모를 산정하는 것을 두 번째 목적으로 한다.
Urban Air Mobility (UAM) is attracting attention as a solution to the traffic congestion problem in large cities. To activate UAM, the appropriate location and size of the ground infrastructure must be set. Therefore, this study aims to establish a network of UAM in the Seoul Metropolitan Area (SMA) by determining the appropriate location and size of the ground infrastructure, such as vertiports. Based on previous studies, 28 vertiports were selected in the SMA, and the travel demand between them was estimated using Korea Transport Data Base (KTDB) data and UAM conversion rates. The centrality of each vertiport was analyzed by constructing a UAM travel network, revealing that locations in Seongdong-gu (V9), Songpa-gu (V7), and Yeongdeungpo-gu (V10) require the construction of hub-type vertiports. Furthermore, vertiport, which has the highest centrality, requires 10 takeoff/landing pads and 20 parking lots by 2040. This study provides insights for policymakers and planners seeking to develop UAM networks in urban areas, particularly in the SMA.