연구는 통근환경을 중심으로어떠한 변수가 자가주택가격에 영향을 미치는지를 분석하는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 분석범위는 전국지역 통근자를 대상으로 분석하고자 하였으나 부동산 매매가격은 수도권에 상대적으로 민감한 만큼 경기도에 거주하는 직장인을 대상으로 범위를 한정하였다. 본 연구에서는 경기연구원(GRI)이 2016년에 시행한 제1차 경기도민 삶의 질 조사 자료를 통해 통근환경과 자가가구 및 가격을 중심으로 경제 및 교통 측면의 변수를 활용하여Sample-Selection 방법 중 하나인 헤크만(Heckman) 2단계 추정법을 사용해 분석하였다. 본 연구는 자가가구와 임차가구 중주택을 소유하고 있는 자가가구의 주택가격에 대한 특성을 분석하는 것으로, 주택을 소유하지 않은 임차가구를 분석대상에서 제외하고 분석하고자 헤크만 2단계 표본선택모형(Heckman’s two-sample selection model)이 사용되었다. 헤크만 1단계에서는 주택을 점유한 자가가구와 임차가구의 특성을 분석하였으며2단계에서는 자가가구 중 주택가격에 영향을 미치는 변수를 추정하여 분석하였다. 본 논문은 5개의 장으로 구성된다. 1장에서 서론으로 연구의배경 및 목적을 설명하였고, 2장에서는 주택의 점유형태와 주택가격에 영향을 미치는 요인에 대한 선행연구들을 검토하였다. 3장에서는 분석자료 및 방법에 관련해 설명한 후, 4장에서 STATA를이용해 통계적인 신뢰성을 확보하여 분석결과를 제시하였다. 마지막으로 5장에서는 연구결과를 요약하고 정책적 시사점 및 향후연구 방향을 제시하였다.
The commuting time of workers is an essential indicator of their quality of life, and social changes significantly influence their commuting decisions. This study analyzed the effect of the commuting environment of the workers on their housing prices. In the study, we focused on the workers residing in Gyeonggi-do, and analyzed the impact of the commuting environment of the workers on the housing prices among households that own houses using Heckman’s two-step model. The dependent variables used in the analysis included the housing tenure and price, while the independent variables included factors affecting the commuting environment. The results of the analysis indicated that the workers who commuted to Seoul had to pay high housing prices, and that the closer they were to public transportation, the higher their housing prices. The parking environment highly influenced the housing prices in areas of Gyeonggi-do with high car usage; shorter commuting times were associated with higher housing prices. Therefore, a policy that considers various commuting characteristics is necessary to improve the workers' quality of life.