본 연구의 목적은 IBDP 음악 과목의 평가 체계와 기준을 분석하고, 우리나라 음악교육 평가를 위한 시사점을 논의하는 데 있다. 이를 위해 IBDP 교육과정 및 음악 교육과정을 개괄적으로 살펴보고, IBDP의 음악 평가를 평가 체계와 평가기준으로 나누어 분석하였다. 이러한 분석을 토대로 우리나라 음악교육에 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째, 결과 평가를 바르게 활용함으로써 과정 평가와 결과 평가 간의 균형을 유지하는 것이 중요하다. 둘째, 증거 기반 방식으로 학생의 성취도를 파악한다. 셋째, 평가기준을 명확히 설정하여 학생의 학업 수행을 객관적으로 평가한다. 넷째, 평가기준에 따른 상세한 평가 척도를 제시한다. IBDP 음악 평가 체계와 기준에 대한 분석과 시사는 우리나라 음악교육에 의미 있는 평가 체계의 전환과 향후 내실 있는 음악교육과정의 혁신 도모에 도움을 줄 수 있을 것이다.
This study aims to analyze the assessment system and criteria of music subjects in IBDP and discuss implications for music education assessment in South Korea. To this end, IBDP and its music curriculum were comprehensively examined, and IBDP music assessment was analyzed by assessment system and assessment criteria. Based on this analysis, the implications for music education are as follows. First, it is important to maintain a balance between formative and summative assessment by effectively utilizing summative assessment results. Second, students’ achievements are assessed using an evidence-based approach. Third, clear assessment criteria is set to evaluate the students’ academic performance objectively. Lastly, detailed evaluation scales are provided according to the assessment criteria. The analysis and implications regarding the IBDP music assessment could contribute to a meaningful transition to a more effective assessment system in South Korean music education and facilitate future innovations in robust music curricula.