이 극은 공동묘지 뒤쪽에 위치한 출구에서 문을 열고 나오면 펼쳐지는 새로운 차원을 배경으로 펼쳐진다. 이곳은 살아 있는 자들의 세계가 아니고 저승의 영역에 들어선 망자들의 공간이지만, 아직 본격적 저승에 도착하지는 못하고 다른 영역으로 가기 전 잠시 거쳐 머무는 곳으로서, 이승의 저편이면서도 저승 세계의 입구에 해당하는 매개적 공간임을 알 수 있다. 이곳에서는 생전과 똑같은 모습을 한 망자들의 감정과 욕망이 이승에서처럼 그대로 이어진다. 이 글에서는 극 속 망자들이 묘지 출구를 벗어나 맞닥트린 이러한 사후 초입 공간의 의미를 고찰해보고자 한다. 먼저 극의 공간과 인물들의 묘사로 보아 이곳을 다층적 저승론과 다신체론의 저승관에 해당하는 신지학 이론의 아스트랄계로 바라본 후, 극에 드러나는 아스트랄계 현상들과 이에 부합하는 인물들의 감정과 욕망 양상을 살펴보고자 한다.
This drama has a new level of background which emerges as a back exit of a public cemetery is opened. The world is the space for dead persons who enter the netherworld, not for live persons. More specifically, it’s a kind of place in which dead persons can temporarily stay before they go to the other area. In other words, it can be found that it is an intermediate space, which is the other side of this life or the entry of the netherworld. In this space, the feelings and desires of the dead with the same appearances continue from this life.
This paper aims to examine the entrance to death faced by dead persons who left their graves. It is regarded as the astral plane of theosophical theories such as the multilayered netherworld theory and the polytheistic netherworld perspective. And then it attempted to examines the phenomena of the astral plane revealed in the play and the aspects of the feelings and desires of the dead that correspond to them.