본 연구의 목적은 교직 첫해 영아반 초임교사로서 영아중심·놀이중심 보육과정 실행을 위한 원내 교사학습공동체에 참여했던 교사들의 경험에 대해 살펴보는 것이다. 이를 통해 영아반 초임교사의 교사학습공동체 참여에 대한 관점의 변화와 영아반 초임교사가 인식한 원내 교사학습공동체의 역할과 의미를 이해하고자 한다. 본 연구의 대상은 영아반 초임교사 시절 원내 교사학습공동체에 참여한 경험이 있는 교사 6명이다. 자료수집은 2022년 3월 24일부터 2022년 5월 1일까지 실시된 집단면담, 연구참여자의 기록작업과 저널, 연구자 일지 작성을 통해 이루어졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 영아반 초임교사들은 의무적으로 참여한 일이 공식적·비공식적 협의를 통해 일상이 되는 변화를 경험하였고, 판단을 유보한 수동적 업무이행에서 반복·순환적 과정을 통한 능동적 탐구로 변화하면서 원내교사학습공동체에 대한 관점이 ‘일’에서 ‘삶’으로 변화하는 것을 경험하였다. 둘째, 영아반 초임교사들은 원내 교사학습공동체에 참여하면서 관계 형성의 시작과 협력적 운영을 통해 교직적응을 하고, 민주적 협의문화 속에서 잠재력을 발휘하며 주체적으로 성장할 수 있었다고 인식하였다. 본 연구는 교사학습공동체가 영아반 초임교사를 위한 유용한 지원 체계가 될 수 있음을 시사한다.
This study aims to investigate the experiences of novice infant teachers who participated in an in-school teacher learning community during their first year of teaching to implement an infant-centered and play-based curriculum. Through this exploration, the study aims to comprehend the shifts in perspectives of novice infant teachers regarding their involvement in a teacher learning community, as well as the roles and significance attributed to the in-school teacher learning community as perceived by the novice infant teachers. The research participants were six novice infant teachers who had participated in an in-school teacher learning community within their institution during their first year of teaching. Data collection involved group interviews conducted from March 24, 2022 to May 1, 2022, along with participant documentation, journals, and researcher journals. The findings of this study are as follows.
Firstly, novice infant teachers experienced a transformation from mandatory participation to a habitual engagement fostered by formal and informal discussions with their colleagues. They also shifted from passive compliance with judgment deferral to active inquiry facilitated by iterative and circular processes. Furthermore, they changed their perception of the in-school teaching learning community, evolving from viewing it as 'work' to considering it a part of 'life'. Secondly, as participants in the in-school teacher learning community, novice infant teachers perceived that their participation enabled them to adapt to the teaching profession through relationship-building and collaborative implementation. They were able to demonstrate their potential and grow autonomously within a culture of democratic consultation. This study suggests that an in-school teacher learning community can serve as a valuable support system for novice infant teachers.