본 연구는 부모공동양육과 어머니의 자율성 지지가 유아의 자율성에 미치는 영향에서 유아 자아존중감의 매개효과를 살펴봄으로써 유아의 자율성 발달을 위한 실천적 방안을 모색하는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 서울시, 경기도, 충청남도에 소재한 유치원과 어린이집에 재원 중인 만 4세~ 5세 유아와 유아의 어머니 300쌍이며, 유아의 어머니가 부모공동양육과 어머니의 자율성 지지에 대한 질문지를 평정하였고, 유아의 자율성은 담임교사가 평정하였다. 유아의 자아존중감은 유아와의 개별 면담을 통해 자료를 수집하였으며 수집된 자료에 대해 구조방정식모형 분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 부모공동양육, 어머니의 자율성 지지, 유아의 자아존중감이 유아의 자율성에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 부모공동양육과 어머니의 자율성 지지가 유아의 자율성에 미치는 영향에서 유아 자아존중감의 매개효과를 갖는지 살펴본 결과 어머니의 자율성 지지가 유아의 자율성에 직접적으로 영향을 미치는 동시에 유아의 자아존중감을 매개로 간접적인 영향을 주는 것으로 확인되었다. 이와같은 결과는 유아의 자아존중감을 증진시키기 위한 실제적 방안을 구축하여 어머니의 자율성 지지를 통해 유아의 자율성을 증진시켜야 함을 시사한다.
This study aims to find practical ways to develop children's autonomy by examining the impact of co-parenting and maternal autonomy support on children's autonomy development with a focus on the mediating effects of children's self-esteem. The subjects of the study were 300 pairs of 4 and 5 yearsold children and their mothers from kindergartens and day care centers located in Seoul, Gyeonggi-do, and Chungcheongnam-do. Mothers answered on a questionnaire by rating their practices concerning co-parenting and autonomy support, and teachers assessed children's autonomy. Children's selfe-esteem was collected through individual interviews with each child. For data analysis, structural equation modeling was conducted. The study results showed as follows. First, co-parenting, mother's autonomy support, and children's self-esteem had a direct impact on children's autonomy. Second, regarding the mediating role of children’s self-esteem in the influences of co-parenting and maternal autonomy support had a direct impact on children's autonomy while also exerting an indirect impact through children's self-esteem on children's autonomy. These results suggest that the child's autonomy should be enhanced through maternal autonomy support based on practical plans developed to enhance the child's self-esteem.