본 연구는 정부의 정책홍보, 국민의 정책만족과 정부신뢰의 세 개념 간 상호영향을 규명하는 것을 목표로 한다. 특히, 정책홍보가 국민의 정부신뢰를 증가시키는 과정에서 정책에 대한 만족을 매개하는지를 중심적으로 조명하였다. 이를 위해 정부신뢰를 종속변수로, 정책홍보를 독립변수로, 정책만족을 매개변수로 설정하였으며, 정책 이해도, 공직윤리에 대한 인식, 인구통계학적 특성을 통제변수로 설정하였다. 국내 일반국민 1,000명을 대상으로 실시된 설문 데이터를 활용하였으며, Baron & Kenny의 매개효과 모형에 기반한 회귀분석을 실시하였다. 분석결과, 국민에 대한 정부의 정책홍보는 정책에 대한 만족을 완전매개하여 정부에 대한 신뢰를 증가시킴을 확인하였다. 이에 따라 정부로 부터 정책홍보가 이루어지면 먼저 정책만족을 높이게 되고, 이후 정부신뢰가 증가하는 절차를 따름을 확인하였다. 본 연구는 정책홍보, 정책만족, 정부신뢰 간의 매개적 영향을 하나의 통합적 모형을 통한 실증분석을 시도하였다는 점, 정책만족을 제고함과 동시에 정부신뢰 확보를 위해서 정부의 정책홍보가 주요 핵심전략으로 제시될 수 있음을 확인했다는 점에서 의의가 있다.
The objective of this study is to elucidate the mutual influence among three concepts: government public relation, policy satisfaction, and government trust. Specifically, it focuses on examining whether government public relation mediates the relationship between policy satisfaction and government trust. To achieve the research qeustion, government trust is set as the dependent variable, government public relation as the independent variable, and policy satisfaction as the mediating variable. Control variables include policy understanding, perception of public ethics, and demographic characteristics. Survey data collected from 1,000 general citizens in South Korea were utilized, and regression analysis based on Baron & Kenny's mediation model was conducted. The analysis results confirm that government public relation significantly enhances government trust by fully mediating policy satisfaction. Therefore, when public relation is carried out by the government, it first increases policy satisfaction, followed by an increase in government trust. This study is significant for attempting empirical analysis through an integrated model of the mediating effects among public relations, policy satisfaction, and government trust. Additionally, it suggests policy implications by confirming that government public relation can be presented as a key core strategy to enhance government along with policy satisfaction.