일반적으로 마르크스는 헤겔과 포이어바흐의 영향을 받았다고 알려져 있다. 그런데 마르크스는 관념론자인 헤겔과 유물론자인 포이어바흐 양자 모두를 가차 없이 비판한다. 그리고 인식론적 비판과 종합을 통해서 자신의 유물론을 정립한다. 칸트 역시도 마찬가지이다. 합리론자(관념론)인 데카르트와 경험론자(유물론)인 흄의 영향을 받았으면서도 이 둘을 비판·종합함으로써 자신의 철학 체계를 세운다. 마르크스의 인식론적 비판·종합은 ‘지양(Aufhebung)’이라는 개념으로 나타나는데, 이 지양이라는 개념이 이미 칸트의 순수이성비판 속에 그 싹이 있다고 할 수 있다.
마르크스의 지양과 칸트의 순수이성 비판은 인식론적 차원을 넘어서서 보다 고차적인 실천의 차원에서 이루어지는 인간의 ‘실천활동’(Praxis)이라 할 수 있다. 인간의 실천활동으로서의 양자는 세 가지 공통적인 특성을 가지고 있다고 할 수 있다. 첫째, 끊임없이 새로운 보편을 생산해내는 초월론적·혁명적 특성을 가지고 있다. 둘째, 동일성으로 환원되지 않는 타자의 타자성, 즉 사회성을 내포하고 있다. 셋째, 인간의 역사를 자유를 위한 인간 실천활동의 역사로 보는 역사성을 함축하고 있다. 이러한 공통적인 세 가지 특성은 마르크스가 ‘거꾸로 서 있는 헤겔 변증법’을 바로 세운다는 의미를 명확하게 드러낼 수 있을 것이다.
Marx is generally known to have been influenced by Hegel and Feuerbach, however, he criticized the idealist Hegel and materialist Feuerbach. Through epistemological critique and synthesis, he established his own materialism. Similarly, Kant though influenced by Descartes, a rationalist (idealism), and Hume, an empiricist (materialism), he built his own philosophical system by criticizing and synthesizing the two. Marx's epistemological criticism / synthesis is represented by the concept of "Aufhebung," and this concept sprouted in Kant's critique of pure reason.
Marx's sublimation and Kant's critique of pure reason reflect human beings’ practical activities at a higher level of practice beyond the epistemological dimension. Human practical activities share three common characteristics. First, they have transcendental and revolutionary characteristics that constantly produce new universals. Second, these imply the otherness of the other that is not reduced to identity, but, to sociality. Third, it implies the historicity of seeing human history as a history of human practical activities for freedom. These three common characteristics can clearly reveal the meaning of Marx's establishment of the "inverted Hegelian dialectic."