노인 돌봄 수요의 증가와 돌봄 제공 인력의 감소는 노인 돌봄 서비스의 변화를 불러오고 있다. 본 연구는 서울 및 경기 지역 복지관에서 사례관리 중인 노인에게 3개월 동안 레이더 센서와 데이터 플랫폼을 활용해 인공지능 (Artificial Intelligence, AI) 기반 돌봄서비스를 제공한 후, 서비스의 효과와 제한점, 개선점을 탐색하는 것을 주 목적으로 하였다. 이를 위해 6명의 돌봄 서비스 제공자를 대상으로 초점 집단인터뷰를 수행하고 그 결과를 분석하였다. 분석결과, 연구목적에 관한 3개 대 주제와 13개 하위 주제가 돌봄대상 노인과 돌봄 서비스 제공자 측면에서 도출되었다. 질적 연구 분석 결과를 토대로 AI 기반 노인 돌봄 서비스의 고도화 방향과서비스 제공 과정에서 고려해야 하는 사항들을 논의하였다.
This study explored the effectiveness, limitations, and improvements of AI-based care services for older adults under case management at welfare centers in Seoul and Gyeonggi Province for three months using radar sensors and a data platform. A focusgroup interview was conducted with six care coordinators. The results revealed 13 sub-topics of three major themes related to theeffectiveness, limitations, and improvements for better services in the aspects of older adults and service providers. Based on a qualitative investigation, the direction of upgrading AI-based care services and matters to be considered in the process of providing care services for older adults using technology were discussed.